Hospodárske výsledky dm drogerie markt za rok 2022/23
dm aj napriek inflácii zaznamenala pozitívny trend rastu
Bratislava 2. novembra 2023 – Spoločnosť dm drogerie markt sa aj tento rok opäť môže obhliadnuť za úspešným obchodným rokom, v ktorom potvrdila pozitívny trend rastu, keď zaznamenala nárast nákupov až o 17 percent. Pozoruhodným je aj fakt, že zatiaľ čo priemerná inflácia spotrebiteľských cien za obdobie od októbra 2022 do septembra 2023 (Štatistický úrad SR) dosiahla na Slovensku 12,87 percenta, inflácia v spotrebnom košíku dm bola jej investíciou do cien produktov v rovnakom období na úrovni len 8,34 percenta. Ročný obrat slovenskej pobočky dm narástol o 22,53 percenta, keď dosiahol výšku takmer 428 miliónov eur. Súhrnný obrat podskupiny patriacej pod rakúsku dm drogerie markt dosiahol 4,5 mld. eur, čo znamená medziročný nárast o 23,1 percenta. Podiel dcérskych spoločností na celkovom obrate podskupiny zastrešenej dm drogerie markt Rakúsko predstavoval 73,6 percenta.
„Obchodný rok 2022/23 charakterizovali v spoločnosti dm drogerie markt štyri zásadné témy, a to predovšetkým nesmierna snaha utlmiť vývoj cien, ďalšie významné kroky na zníženie ekologickej stopy, investície vo výške 19,9 milióna eur do zvýšenia atraktivity predajní, do technológií budúcnosti a do udržateľných konceptov, ako aj realizácia komunikačných kampaní na zvýšenie povedomia spoločnosti, akou bola napríklad niekoľkomesačná kampaň ženské zdravie vo všetkých dm krajinách,“ povedal Martin Podhradský, konateľ dm drogerie markt.

Inflácia – vždy výhodne
Aj v čase vysokých cien energií a zlej dostupnosti na komoditnom trhu, ktoré viedli k nedostatku vstupných surovín a zvyšovaniu nákladov, garantuje dm svojim zákazníkom dlhodobé ceny vždy výhodne na minimálne obdobie 4 mesiacov. Ceny v dm sú transparentne komunikované zákazníkom prostredníctvom údaja, odkedy nebola predajná cena výrobku zvýšená, a to tak na cenovkách v predajniach, ako aj v e-shope. Počas celého obchodného roka boli navýšenia cenníkov od obchodných partnerov prenesené na zákazníkov čo najneskôr a v čo najmenšej možnej miere. Do cenovej stability len v tomto obchodnom roku v mnohých prípadoch dm investovala z vlastných zdrojov viac ako 2,8 milióna eur. V spomínanom období boli znížené predajné ceny pri viac ako 500 výrobkoch ako signál na naštartovanie úpravy cien produktov smerom nadol v slovenskom maloobchode s potravinami a drogériou. Spoločnosti dm sa podarilo výraznejšie utlmiť cenový vývoj v prospech zákazníkov. Zatiaľ čo priemerná inflácia spotrebiteľských cien za obdobie od októbra 2022 do septembra 2023 (Štatistický úrad SR) dosiahla na Slovensku 12,87 percenta, inflácia v spotrebnom košíku dm bola v rovnakom období na úrovni 8,34 percenta. V náročných časoch tak dm plní prísľub ponúkať vysoko atraktívny sortiment za výhodné ceny.
Investície 2022/23
V danom obchodnom roku realizovala dm na Slovensku investície vo výške skoro 19,9 milióna eur, z čoho najväčšia časť – 14,3 milióna eur – bola určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií bolo vyčlenených 655-tisíc eur, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 77-tisíc eur a do centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt investovala 4,8 milióna eur.
Rozvoj pobočkovej siete
Počet slovenských pobočiek dm v obchodnom roku 2022/23 k 30. septembru 2023 bol 158. Do konca obchodného roka 2023/24 plánuje dm otvoriť päť nových filiálok. K 30. septembru 2023 mala podskupina patriaca pod dm Rakúsko v 12 krajinách spolu 1 910 filiálok. Najviac ich je v Rakúsku, kde je spolu 385 filiálok. Nasleduje Maďarsko s 263 filiálkami, Česko ich má 255, Chorvátsko 178, Slovensko aktuálne 158, Rumunsko 139, Srbsko 127, Bulharsko 109 a Slovinsko 104. Zvyšné krajiny majú menej ako sto filiálok.
Nárast počtu spolupracovníkov
K 30. septembru 2023 mala dm na Slovensku 2 403 aktívnych spolupracovníkov, čo predstavuje medziročný nárast o 15,8 percenta.
Zákaznícke nákupy
Celkový počet zákazníckych nákupov dosiahol v obchodnom roku 2022/23 výšku 27,67 milióna, čo oproti predošlému obchodnému roku prestavuje nárast o takmer 17 %. Priemerný denný počet zákazníckych nákupov vo filiálkach bol 75 787 a priemerný mesačný počet nákupov viac ako 2,306 milióna.
Technické novinky dm 2022/23
Zavedenie programu Active Registratúra
V tomto obchodnom roku sa dm venovala aj optimalizácii procesov pre manažment dokumentov, archivácii a registratúre. Nový program Active Registratúra využíva cloudové prostredie, čo eliminuje potrebu udržiavania vlastného servera. Je to moderný nástroj, ktorý umožňuje efektívnu evidenciu došlej a odoslanej pošty. Vďaka tomu, že všetky údaje sú uložené v cloude, je prístup k nim možný odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Ide o bezpečný a spoľahlivý spôsob uchovávania korešpondencie, ktorý znižuje administratívne úsilie a zvyšuje efektivitu procesov v evidencii. Výber cloudového riešenia korešponduje s dlhodobou IT stratégiou „cloud first“.
Objednávanie hotovosti cez novú aplikáciu
Ďalšou z inovácií je zavedenie aplikácie na objednávku hotovosti, ktorá je dostupná nielen v počítačoch, ale aj v mobilných telefónoch. Táto aplikácia umožňuje filiálkam jednoducho vykonávať objednávky hotovosti na jednom mieste. Vďaka nej je jednoznačné spojenie medzi filiálkami a externými partnermi, čo zabezpečuje bezproblémový dovoz hotovosti. Preddefinované možnosti objednávky zabraňujú duplicite objednávok a taktiež minimalizujú riziko objednávok s príliš nízkou alebo vysokou hodnotou.
dmPartnerPortal
dmPartnerPortal je dôležitou informačnou platformou pre obchodných partnerov vo všetkých krajinách skupiny dm s výnimkou Macedónska, a je teda súčasťou systémov skupiny. V interakcii komponentov CMS (Content Management System), IDM (User Management) a DWH (Data Warehouse) ponúka partnerom prístup k vybraným reportingom v Data Warehouse. V súčasnosti má k dispozícii ďalšiu funkciu Self-Service. Prostredníctvom tejto funkcie si môže dodávateľ požadované aplikácie objednávať nezávisle a flexibilne. V budúcnosti je na zjednodušenie spolupráce plánované pripojenie viacerých nových služieb. Toto riešenie pomôže zredukovať množstvo používateľských údajov, ktoré partneri v rámci spolupráce zdieľajú s dm, a zároveň poskytuje jeden centralizovaný vstupný bod do dm-Ekosystému. Na zvýšenie bezpečnosti a lepšiu ochranu údajov bola v rámci prihlásenia na portáli zavedená aj dvojfaktorová autentifikácia, ktorá poskytuje ďalšiu vrstvu ochrany počas prihlasovania. Ak sa heslo dostane do nesprávnych rúk, údaje na portáli budú naďalej chránené vďaka ďalšej bariére, ktorá bráni v prístupe na dmPartnerportal.
Využitie AI v každodennej práci
V tomto obchodnom roku sa dm aktívne venovala potenciálu a možnostiam, ktoré so sebou priniesli nástroje umelej inteligencie, najmä veľké jazykové modely, ako je Chat GPT či Bard. Bol realizovaný edukačný workshop, na ktorom boli spolupracovníkom dm cez praktické ukážky ukázané možnosti využitia týchto nástrojov pri práci a zároveň boli poskytnuté informácie o nástrahách, rizikách a hrozbách, ktoré ich využívanie so sebou prináša. V spolupráci so sesterskou IT spoločnosťou dmTECH bol otestovaný aj vlastný bezpečný nástroj umelej inteligencie dmGPT. Ten je založený na technológii umelej inteligencie od firmy Open AI, GPT-3.5, a ponúka širokú škálu funkcií vrátane generovania textu, prekladania jazykov, písania rôznych druhov kreatívneho obsahu a odpovedania na otázky. dmGPT je chránený pred únikom osobných údajov a obchodných tajomstiev, pretože beží výhradne na infraštruktúre dm v cloudovom prostredí Azure. To umožní spolupracovníkom bezpečne a v súlade s GDPR využívať potenciál tejto technológie. Testy dopadli úspešne a jeho spustenie je naplánované na túto jeseň.
Cyklus obnovy hardvéru v pokladniciach a modernizácia smartfónov v predajniach dm
V priebehu roka 2023 dm zavŕšila cyklus obnovy hardvéru v pokladniciach, a to výmenou plošných skenerov a starších modelov dotykových displejov. Nasadením najnovších modelov v rámci hardvérového vybavenia v pokladniciach sa tak dosiahla úplná inovácia kľúčových komponentov a preventívne sa minimalizovala ich technická a morálna zastaranosť na niekoľko rokov dopredu. Zároveň dm inovovala modelový rad smarftónov pre spolupracovníkov vo filiálkach.
IT Bezpečnosť
V tomto obchodnom roku bola vykonaná realizácia segmentácie počítačovej siete, ktorá viedla k výraznému zvýšeniu bezpečnosti IT infraštruktúry. Rovnako k zvýšeniu bezpečnosti prispelo nasadenie komponentov HW a SW zameraných na monitoring siete a detekciu potencionálnych útokov. V neposlednom rade má na zvýšenie úrovne IT bezpečnosti nemalý vplyv aj pravidelná obmena koncových zariadení používateľov za novšie a bezpečnejšie.
Centrálny sklad a logistika 2022/23
V rámci tohto obchodného roka sa uskutočnilo presťahovanie centrálneho skladu v rámci logistického centra Prologis v Senci. Plocha nového centrálneho skladu je cca 30 000 m2, keď sa podarilo pôvodnú skladovaciu plochu navýšiť takmer dvojnásobne. Počas sťahovania bol centrálny sklad v plnej prevádzke a neprišlo k obmedzeniu vyskladnenia tovaru do filiálok a e-shopu. Kancelárske priestory nového centrálneho skladu majú rozlohu 3 200 m2. Budova sa vyznačuje vysokou triedou energetickej efektívnosti, sklad je klimatizovaný, s novou automatickou baliacou stanicou a obsahuje veľa inteligentných riešení na úsporu elektrickej energie v celom objekte.
e-shop dm
Okrem kontinuálneho rastu sa dm v tomto obchodnom roku podarilo zaviesť množstvo inovácií, ktoré uľahčujú nákup, a to najmä prostredníctvom nákupnej aplikácie Moja dm-App. Od marca 2023 majú zákazníci možnosť nakupovať obľúbené darčekové karty a zároveň ich použiť aj ako platidlo v e-shope. V rámci služby Expresného vyzdvihnutia bola zákazníkom ponúknutá druhá voľba možnosti vyzdvihnutia si objednávky aj po atraktívnych 60 minútach.
Boli prijaté úpravy a optimalizácie registračného formulára, a to znížením počtu zaškrtávacích políčok, ako napríklad dátum narodenia, adresa a podobne, na urýchlenie a zjednodušenie nakupovania. Odporúčania na výrobky sa po novom zobrazujú aj v prázdnom nákupnom košíku. Zjednodušil sa aj proces vrátenia tovaru prostredníctvom nákupnej aplikácie Moja dm-App, kde je zákazníkom v prehľade objednávok ponúknutá možnosť automatického reklamovania výrobkov pomocou pár klikov.
V príprave je aj novinka Zhrnutie recenzií od zákazníkov, kde pomocou umelej inteligencie bude zákazníkovi ponúknutý rýchly prehľad o obsahu recenzií výrobkov, čo ocenia najmä v prípade výrobkov s mnohými hodnoteniami.
dmLIVE stream shopping
V septembri 2022 zaviedla dm novú inovatívnu službu a nový zážitok z nakupovania prostredníctvom dmLIVE stream shoppingu v aplikácii Moja dm, kde experti, zástupcovia značiek alebo poradcovia z dm prinášajú informácie a poradenstvo na rôzne témy z oblastí, ako sú krása, starostlivosť, zdravá strava či celostné zdravie. Za rok bolo zákazníkom ponúknutých už takmer 30 dmLIVE zážitkov z nakupovania na rôzne témy, doplnených aj o show, ako napríklad varenie, jarné upratovanie, vizáž či styling. Zároveň sú v príprave prenosy z rôznych výstav, eventov a zaujímavé Behind the Scene, ako napríklad návšteva laboratória alebo výroby.
Komunikačná kampaň ženské zdravie
Medzinárodným dňom ženského zdravia odštartovala dm svoju rozsiahlu iniciatívu, v rámci ktorej sa zameriavala na fyzické, duševné a mentálne zdravie zákazníčok a spolupracovníčok. Okrem toho chcela upozorniť aj prostredníctvom hodnotného poradenstva viacerých odborníčok na sociálne faktory, ktoré sú pre celostné zdravie žien obzvlášť dôležité. Súčasťou kampane bola aj roadshow v piatich slovenských mestách s rôznymi aktivitami v kontexte ženského zdravia. V rámci kampane sa dm rozhodla podporiť aj dva sociálne projekty – prvým z nich bol projekt dôstojnej menštruácie OZ Intymyta a druhým podpora OZ Chuť žiť.
Vernostný program active beauty
Prepojenie zákazníckeho programu a mobilnej aplikácie Moja dm dosiahlo v roku 2023 novú úroveň. Vďaka vysokému podielu zákazníkov s prepojenými registráciami v aplikácii so zákazníckou kartou mohla dm pristúpiť k personalizovanému nahrávaniu vybraných kupónov do kupónového centra aplikácie. Vďaka tomuto kroku dokáže dm ponúknuť zákazníkom vhodnejší mix kupónov, ktoré lepšie zodpovedajú ich nákupnému správaniu a preferenciám. Tieto kupóny si zákazník môže pohodlne uplatniť nielen pri online nákupoch, či už na mojadm.sk, alebo v samotnej aplikácii, ale aj pri nákupe v ľubovoľnej predajni dm.
OCENENIA
MasterCard Obchodník roka 2022
dm sa v súťaži Mastercard Obchodník roka 2022 v kategórii Obchodník s drogériou a parfumériou, v ktorej bolo hodnotených celkovo až 11 obchodníkov, stala už po desiaty raz jej víťazom. V celkovom poradí obchodníkov vrátane e-shopov zapojených do prieskumu sa po prvýkrát umiestnila ako Absolútny víťaz na prvom mieste a takisto sa umiestnila na prvom mieste v novej kategórii Obchodník roka Generácie Z. Vo verejnom hlasovaní v kategórii Cena verejnosti, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok a zapojilo sa doň 31 293 osôb, sa dm umiestnila na siedmom mieste s 5 392 hlasmi. dm bola so svojím projektom dmLive nominovaná aj v kategórii Mastercard Inovácia roka – Digitálny šampión medzi TOP 3 projekty, ktoré boli prezentované v rámci konferencie New Retail Summit.
Slovak Superbrands Award 2023
Už po desiatykrát sa dm stala v kategórii drogérie nositeľkou ocenenia Slovak Superbrands Award, ktoré udeľuje organizácia Superbrands Slovakia najlepším obchodným spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku a rozhodujú o ňom slovenskí spotrebitelia spolu s expertnou komisiou Brand Council.
Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2023
Výrobky značiek dm Balea a Denkmit boli ocenené v 12. ročníku marketingového programu Voľba spotrebiteľov ako najlepšie novinky roku 2023 vo svojich kategóriách, a to pleťová kozmetika a ekologické čistiace prostriedky.
Najdôveryhodnejšie značky 2022
Už po siedmykrát si dm v ankete Dôveryhodné značky roku 2022 zvolili spotrebitelia za najdôveryhodnejšiu značku v kategórii drogérie. Reprezentatívna vzorka slovenských spotrebiteľov tento rok hodnotila viac ako 650 značiek v 74 kategóriách, ktoré boli zaradené do prieskumu najmä na základe výsledkov predaja.
Green brands
dm opäť získala ocenenie kvality GREEN BRANDS pre udržateľné a inovatívne produkty pre tri zo svojich značiek dm, a to alverde NATURKOSMETIK, dmBio a Pro Climate. Tieto značky tak môžu používať ocenenie kvality GREEN BRANDS Slovakia na roky 2023/24. Ocenenie GREEN BRANDS, ktoré je registrované ako certifikačná značka v celej EÚ, získavajú značky na základe nezávislého, transparentného a vysoko rešpektovaného trojstupňového procesu. Ten zahŕňa dôkladný audit značiek, v rámci ktorého sa posudzuje vplyv ich podnikania na životné prostredie a udržateľnosť vo všetkých oblastiach výroby, spotreby aj spracovania odpadov.
KPMG
V novej štúdii zákazníckej skúsenosti, ktorú zrealizovala spoločnosť KPMG na Slovensku už po šiestykrát, sa dm opäť umiestnila na treťom mieste, hneď po spoločnostiach Martinus a Dr. Max. Porovnanie uplynulých ročníkov Prieskumu zákazníckej skúsenosti na Slovensku za rok 2022 ukázalo, že na finančné výsledky spoločností vplýva zákaznícka skúsenosť a že práve dobrá zákaznícka skúsenosť je jednou z ciest, ako si udržať zákazníka aj v náročných obdobiach.
ZODPOVEDNÉ PODNIKANIE
Zákon o uplatňovaní náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci
Nemecký zákon o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci (Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz=LkSG) po prvýkrát záväzne upravuje zodpovednosť nemeckých spoločností za dodržiavanie ľudských práv v globálnych dodávateľských reťazcoch. Povinnosti náležitej starostlivosti, ktoré sú v ňom zakotvené, vychádzajú z piatich základných prvkov Národného akčného plánu pre podnikanie a ľudské práva (NAP) a týkajú sa vlastných obchodných činností spoločnosti, ako aj činností priamych a nepriamych zmluvných partnerov. V prípade, ak má ktokoľvek informácie o rizikách alebo porušovaní ľudských práv, alebo porušovaní povinností v oblasti životného prostredia v spoločnosti dm alebo v jej dodávateľskom reťazci, môže využiť systém nahlasovania oznámení prostredníctvom elektronického portálu dm integrity line. Pre všetkých spolupracovníkov v tejto súvislosti dm pripravila základný digitálny kurz a pre spolupracovníkov, ktorí uzatvárajú zmluvy s obchodnými partnermi, bolo pripravené aj prehlbujúce vzdelávanie. V rámci spoločnosti sa uplatňuje nulová tolerancia ku všetkým formám korupčného správania a vyžaduje sa dodržiavanie protikorupčných zákonov a princípov.
Impulzy k udržateľnosti
Medzinárodným projektom v rámci dm skupiny Impulzy k udržateľnosti chce dm vytvárať priestor, v ktorom môžu jej spolupracovníci diskutovať, prispievať impulzmi a témami, ktoré sú aktuálne v oblasti udržateľnosti dôležité, lebo udržateľný zajtrajšok si vyžaduje angažovanosť všetkých. Aj tohtoročnými impulzmi k udržateľnosti pre spolupracovníkov dm išla príkladom a opäť ponúkla veľa inšpirácie na väčšiu udržateľnosť v každodennom živote. Impulzy sa konali vo všetkých dm krajinách podskupiny Rakúsko a trvali v priemere takmer 3 týždne. Do všetkých pripravených aktivít sa zapojilo 9 488 spolupracovníkov. Boli pre nich pripravené živé podujatia, inšpiratívne príspevky na intranete a internej sociálnej sieti, ako aj informatívny obsah zo sveta vzdelávania či zaujímavé výzvy a súťaže. Spolupracovníci z dm Slovensko sa mohli zúčastniť upcykling workshopu, počas ktorého si zo starého obalu od džúsu vyrobili peňaženky, či zapojiť do výzvy na udržateľnosť, ktorú splnilo 135 spolupracovníkov dm. Tých teraz čaká exkurzia do výroby k jednému z dodávateľov dm.
Iniciatíva za podporu dobrovoľníctva – dm spoločne
Na tretí ročník zamestnaneckého grantového programu dm {spoločne} bolo z nadačného fondu vyčlenených vyše 40 000 eur. Z 12 prihlásených projektov bolo podporených deväť. Na ich realizácii sa zúčastnili aj dobrovoľníci z dm, ktorí spoločne odpracovali 1 312 dobrovoľníckych hodín. Unikátnosťou dm {spoločne} je vlastná iniciatíva spolupracovníkov dm, ktorí chcú zmeniť svoje okolie k lepšiemu a prichádzajú s vlastným nápadom na projekt. Následne v spolupráci s organizáciou mu dajú konkrétnejšie črty a spoločne s podporou dm dovedú projekt do úspešného konca. Spolupracovníci preberajú rolu koordinátorov dobrovoľníckej aktivity a stávajú sa tak dôležitým základom iniciatívy.
Grantová výzva Školy na zelenú – Giving Friday
Začiatkom tohto roka vyhlásila dm prostredníctvom svojho nadačného fondu vedeného v Nadácii Pontis grantový program Školy na zelenú, čím sa rozhodla podporiť projekt inovatívneho využívania energetických zdrojov. V rámci tohto programu tak venovala vybraným školám finančný príspevok určený na inštaláciu fotovoltických panelov, ktoré im pomôžu fungovať udržateľnejšie a zároveň znižovať náklady na energie. Ten činil 5 percent z celkového denného obratu realizovaného v e-shope mojadm.sk a vo všetkých predajniach dm počas iniciatívy Giving Friday vyhlásenej v novembri 2022, do ktorej zákazníci prostredníctvom svojich nákupov venovali 59 861 eur. Túto sumu sa dm rozhodla navýšiť až na 82 843 eur a podporiť tak tri projekty – po jednom na západe, v strede a na východe Slovenska. Podporené boli školské zariadenia na západe, v strede a na východe Slovenska, a to Základná škola v Marhani sumou 40 831 eur, Materská škola na Ulici Komenského v Seredi sumou 23 208 eur a Základná škola s materskou školou v Lokci sumou 18 804 eur, ktoré už úspešne osadili fotovoltické panely a spúšťajú ich prevádzku. Iniciatíva Giving Friday prebiehala v 11 dm krajinách a podarilo sa vyzbierať sumu 551 254 eur.
Otvorenie filiálok s podporou lokálnych občianskych združení
V apríli a septembri tohto roka otvorila dm dve filiálky, ktorých otvorenie bolo spojené s podporou lokálneho občianskeho združenia. V Trnave to bola nová predajňa v obchodnom centre ISLAND, ktorej otvorenie bolo spojené s podporou Občianskeho združenia Iskierka. Putovala mu suma 3 725 eur, ktorá bude použitá na činnosť OZ Iskierka a DS Comitas. V septembri zas otvorila svoju ďalšiu predajňu v obchodnom centre Klokan v Chorvátskom Grobe a podporila projekt lokálneho občianskeho združenia Javoráčik. Združeniu putovala suma 3 836 eur, ktorá bude použitá na vybudovanie druhej vetvy Lesoparku Čierna Voda.
Jedenásty ročník podujatia dm ženský beh
V septembri 2023 sa v Bratislave konal už jedenásty ročník podujatia dm ženský beh. Ten priniesol opäť rekordný počet účastníčok, keď sa zo 4500 prihlásených postavilo na štart štvor- a desaťkilometrovej trate takmer 4 000 z nich, a to vrátane súťažiacich v nordic walkingu. Na podujatí štartovali bežkyne z 20 krajín. Koncept zodpovedného podnikania je pre dm veľmi dôležitý, a aj z toho dôvodu organizuje v rámci ženského behu každoročne projekt dm šport zóna. V rámci neho doteraz zveľadila už deväť športovísk v Bratislave, na ktoré sa použili finančné prostriedky v celkovej výške vyše 73 000 eur, vyzbierané zo štartovného, ako aj z dobrovoľných príspevkov po minulé roky. Tento rok opäť v budovaní športovísk pokračuje a tohtoročná vyzbieraná suma 8 546 eur tak poslúži na vybudovanie nového workoutového ihriska v Bratislave v Devínskej Novej Vsi.
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zelená elektrina
dm vedie rokovania s prenajímateľmi filiálok o umiestnení fotovoltických panelov na strechách. V súčasnosti sa schyľuje k finalizácii inštalácie na predajni dm v Bernolákove. V ďalšom obchodnom roku dm plánuje inštaláciu panelov na ďalších sedem predajní a centrálny sklad. dm aj naďalej využíva na viac než polovici svojich fliálok služby poskytovateľa elektrickej energie VSE, a. s., ktorý garantuje zelenú energiu a zásobuje elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov.
Dekarbonizácia filiálok
Spoločnosť dm drogerie markt prijala na celoeurópskej úrovni ambicióznu stratégiu odpojiť celú sieť do roku 2030 od dodávky zemného plynu a v oblasti vykurovania a chladenia prejsť primárne na využitie najmodernejších technológií v oblasti systémov VRV, ktoré majú funkciu tepelného zdroja a zároveň slúžia ako chladiaci systém. Cieľom tohto ekologického kroku je dekarbonizácia a udržateľnosť, na ktorú sa v dm kladie dôraz už dlhé roky. V tomto obchodnom roku dm na Slovensku odpojila od fosílnych palív celkovo 14 filiálok. Tieto filiálky boli prestavané tak, aby pri vykurovaní obchodných aj vedľajších priestorov využívali elektrickú energiu namiesto zemného plynu.
FIREMNÁ FILANTROPIA
Nefinančné dary
Pomôžme deťom
Za dvanásť rokov darovala dm vďaka projektu Pomôžme deťom 1 817 rodinám takmer 55 000 poukazov na plienky v hodnote viac ako 560 000 eur. Projekt dm organizuje opäť v spolupráci so Slovenskou katolíckou charitou. Podporuje v ňom 159 rodín, z ktorých 57 nominovali spolupracovníci dm a zvyšné boli doplnené Slovenskou katolíckou charitou. Každá z nich získava ročnú zásobu plienok v podobe 32 ks poukazov na odber plienok značky babylove, pričom jeden poukaz prináleží jednému ľubovoľnému baleniu plienok podľa voľby rodiny. Celková hodnota poukazov, ktoré každá rodina získa, predstavuje sumu 384 eur.
OZ Malíček
Pri príležitosti Svetového dňa predčasne narodených detí sa dm rozhodla pomôcť predčasniatkam a ich rodinám. Prostredníctvom OZ Malíček, ktoré sa už 11 rokov venuje podpore a pomoci predčasne narodeným deťom a ich rodinám, darovala šek na tovar značiek dm v hodnote 10 000 eur pre šesť perinatologických centier po celom Slovensku, a to konkrétne v Bratislave, Nových Zámkoch, Martine, Prešove, Banskej Bystrici a Košiciach. Táto forma podpory sa tak dostala k najmenším bábätkám na špecializované pracoviská, kde sa začína ich cesta za lepšou a krajšou budúcnosťou.
Zbierka šatstva
V tomto obchodnom roku boli realizované aj dve zbierky šatstva pre ľudí v núdzi. Zbierky sa konali na jeseň a jar. Zbieralo sa vždy sezónne oblečenie pre ženy, mužov aj deti. Taktiež sa zbierali potreby do domácnosti alebo školské potreby pre deti. Počas týchto zbierok sa podarilo vyzbierať 42 vriec oblečenia, tri vrecia detských školských potrieb a deväť vriec potrieb do domácnosti.
Potravinová banka
O spoločenskej zodpovednosti dm svedčí aj dlhoročné zapojenie sa do projektu sociálnych supermarketov zriadených Potravinovou bankou Slovenska, ktoré sú určené pre ľudí v hmotnej núdzi. V obchodnom roku 2022/23 darovala dm Potravinovej banke Slovenska produkty v hodnote
485 513 eur.
OZ Intymyta
V rámci iniciatívy Ženské zdravie sa dm rozhodla podporiť projekt dôstojnej menštruácie OZ Intymyta, do ktorého sa zapojila ako produktový partner a v rámci ktorého postupne distribuuje do marginalizovaných skupín menštruačné potreby v hodnote 16 000 eur.
Pomoc individuálnym žiadateľom a ďalším organizáciám
V rámci sponzorských aktivít individuálnym žiadateľom alebo organizáciám boli v obchodnom roku 2022/23 odovzdané produkty v hodnote takmer 93 000 eur.
Finančné dary
Nadačný fond dm drogerie markt v Nadácii Pontis
V roku 2013 spoločnosť dm drogerie markt založila vlastný nadačný fond, vedený v Nadácii Pontis. Z fondu sa aj v tomto obchodnom roku podporil grantový program Chceme si pomáhať. Cieľom podpory programu je zlepšenie aktuálneho zdravotného stavu, sociálnej situácie alebo kvality života spolupracovníkov, prípadne ľudí z ich blízkeho okolia. Ľudí do programu odporúčajú spolupracovníci dm. Bolo podporených 16 žiadateľov celkovou sumou 19 276 eur. Z nadačného fondu boli opäť vyčlenené prostriedky 41 022 eur na realizáciu projektov zamestnaneckého grantového programu Iniciatíva dm {spoločne}.
Liga proti rakovine
V apríli 2023 sa v predajniach dm uskutočnila ďalšia zbierka Ligy proti rakovine – Deň narcisov. Cieľom zbierky bola podpora a pomoc onkologickým pacientom prostredníctvom dobrovoľných príspevkov zákazníkov, za ktoré získali pri pokladnici žltý narcis ako prejav spolupatričnosti. Počas dvoch dní sa podarilo vyzbierať 32 378 eur. Navyše sa spoločnosť dm rozhodla darovať Lige proti rakovine finančný dar v sume 20 000 eur a podporiť aj týmto spôsobom realizáciu overených a užitočných projektov, ktoré sú určené na priamu pomoc onkologickým pacientom a ich rodinám.
OZ Chuť žiť
V rámci kampane Ženské zdravie sa dm rozhodla podporiť aj OZ Chuť žiť, ktorému venovala finančný dar 20 000 eur na psychologické poradenstvo a vytvorenie vzdelávacej platformy pre dievčatá a ženy s poruchami príjmu potravy, pre ich rodičov a aj odborníkov.
Zber vrchnákov
V obchodnom roku 2022/23 dm aj naďalej pokračovala vo verejnej zbierke plastových vrchnákov. Je určená pre deti vo veku do 18 rokov, ktoré bojujú s nepriaznivou zdravotnou situáciou a potrebujú pomoc s cieľom zlepšiť svoj zdravotný stav. Vyzbieralo sa 16 ton plastových vrchnákov v hodnote 3 000 eur. Za vyzbierané prostriedky bude uhradený rehabilitačný pobyt na zlepšenie zdravotného stavu Lacka D. Podpora je systematická a dlhodobá – dm s týmto projektom začala už v roku 2015, do dnešného dňa sa jej podarilo vyzbierať približne 84 ton plastových vrchnákov a naďalej v zbieraní pokračuje.
dm AKO ATRAKTÍVNY ZAMESTNÁVATEĽ
Od Tatier k Dunaju
Tento rok sa historicky prvýkrát zúčastnil štafetového behu Od Tatier k Dunaju aj 12-členný tím dm zložený z 10 zamestnancov z prevádzky, centrály a centrálneho skladu dm vrátane členky vedenia Zuzany Kleny Kostkovej, dvoch externistov a kapitánky tímu, ktorá nebežala, ale robila tímu podporu a starala sa o servis bežcov. Celú trať tak tím dm prebehol za 33 hodín, 35 minút a 25 sekúnd a obsadil 19. miesto v kategórii zmiešaných tímov.
Prieskum spokojnosti spolupracovníkov LutherOne
Aj v tomto obchodnom roku sa realizoval prieskum spokojnosti spolupracovníkov LutherOne, prebiehajúci opakovane v mesačnom rytme. Zapájajú sa doň spolupracovníci, stážisti aj žiaci duálneho vzdelávania. Jeho výsledky sa stali dôležitou súčasťou rozhovorov a porád. Podľa vyhodnotenia spoločnosti LutherOne sa dm Slovensko darí výnimočne dobre a dosahuje nadpriemerné výsledky v porovnaní s trhovým priemerom. V odporúčaní spoločnosti sa dm Slovensko radí medzi najlepších 5 % v odvetví. Celofiremný index spokojnosti a angažovanosti spolupracovníkov sa pohybuje okolo 95 %. Výrazné zvýšenie spokojnosti bolo za posledný rok zaznamenané v centrálnom sklade. dm si naďalej udržuje pozitívny vývoj v hlavných indikátoroch, najmä v hrdosti na značku a klíme, vysoko hodnotená je jej spoločenská zodpovednosť, informovanosť a orientácia na zákazníka, ktorá spolu s ďalšími ukazovateľmi reflektuje spoločnosť ako silne prozákaznícku.
Vzdelávanie spolupracovníkov dm
Druhý ročník interného vzdelávacieho podujatia dm Workshopfest bol obsahovo prepojený s aktuálne prebiehajúcou komunikačnou kampaňou Ženské zdravie. Podujatie sa konalo v júni v priestoroch Mlynice v Bratislave a stretlo sa na ňom celkovo 146 spolupracovníčok z celého Slovenska. Počas dvoch dní mali účastníčky možnosť prostredníctvom interaktívnych workshopov realizovaných v 7 kútikoch-corneroch v spolupráci s obchodnými partnermi dm získať množstvo užitočných informácií pre seba, svojich kolegov, ale aj zákazníkov, s ktorými sú najviac v kontakte.
Benefity spolupracovníkom
Jedným z pilierov odmeňovania v dm sú benefity pre spolupracovníkov. Benefity ponúkajú pre spolupracovníkov niečo navyše, čo by inak nezískali, respektíve dm vytvára lepšie podmienky na ich získanie. Ich financovanie môže byť z rôznych zdrojov, a to zo zdrojov sociálneho fondu, zo zisku spoločnosti a z príspevku spolupracovníkov. Keďže dm reaguje na aktuálnu situáciu a potreby svojich spolupracovníkov, tak pri benefitoch uprednostňuje základné potreby pred doplnkovými, a preto sa financovanie zo sociálneho fondu v uplynulom obchodnom roku zameralo práve na jednu zo základných potrieb, a to stravovanie.
Stratégia zdravia a zdravia v práci
Starostlivosť o duševné zdravie je v súčasnosti veľmi dôležité a v týchto nemálo zložitých časoch môžu spolupracovníci dm počítať s ich spoľahlivým partnerom – projektom Záchranná sieť. Tento projekt sa stal účinným preventívnym nástrojom na zvládanie a posilňovanie duševného zdravia spolupracovníkov. Využiteľnosť Záchrannej siete bola posilnená v rovine osobného kontaktu spolupracovníkov s konzultantmi. Posledný rok priniesol potrebu zo strany žiakov odborného výcviku zapojených do duálneho vzdelávania v dm mať školského konzultanta, ktorý bude k dispozícii špecificky pre túto cieľovú skupinu. V ponuke Záchrannej siete bude zaradený od októbra 2023.
Rozvojový program Zdravá firma prispel k tímovej reziliencii. Moduly programu sú viac zážitkové ako praktické. Kľúčovým bodom je budovanie vzťahov, dôvery a záujmu. V septembri 2023 bol ukončený jubilejný, piaty ročník programu, do ktorého sa zapojilo 89 spolupracovníkov. Spolupracovníci tak získali nové znalosti, zručnosti a zážitky, ktoré majú reálny dosah na kvalitu života tak osobného, ako aj pracovného.
Počas tohto obchodného roka slovenská dm spolupracovala aj na kreovaní a príprave medzinárodného projektu dm Medzinárodné týždne zdravia. Do projektu, ktorý cieli na takmer 70 000 spolupracovníkov dm, sú zapojené všetky krajiny koncernu. S mottom „Moja cesta k zdraviu“ je kladené za cieľ zvýšiť povedomie o zdraví a sprístupniť tému zdravia všetkým spolupracovníkom uvedomelou a motivačnou ponukou prispôsobenou všetkým krajinám v koncerne. Počas 25 dní dm prinesie komplexnú a inšpirujúcu ponuku-výzvu zameranú na oblasti duševného, fyzického a sociálneho zdravia. Jednotlivé oblasti z duševného, zo sociálneho či z fyzického zdravia budú sprevádzané v rámci krajín paralelne jednou spoločnou spájajúcou aktivitou.
Plány do budúcnosti zahŕňajú aj spustenie ďalšieho dlhodobého rozvojového programu – Univerzity osobného rozvoja na jar 2024. Cieľom je poskytnúť spolupracovníkom ďalšiu príležitosť rásť a rozvíjať sa na osobnej úrovni vďaka sebapoznávaciemu, zážitkovému a tvorivému charakteru programu.
Duálne vzdelávanie – vzdelávanie pre prácu v dm
V školskom roku 2023/24 študuje s dm 134 študentov stredných odborných škôl. Vzdelávajú sa v troch odboroch. Dva z nich pripravujú budúcich absolventov na prevádzku v študijných odboroch Obchodný pracovník a Predavač. V nich má dm aktuálne zastúpených 113 dualistov. Tretím v poradí je odbor Obchodná akadémia, ktorý pripravuje študentov na prácu v centrále spoločnosti. Tu sa vzdeláva 21 mladých ľudí. dm spolupracuje so 14 strednými odbornými školami v rámci celého Slovenska a s Obchodnou akadémiou na Račianskej ulici v Bratislave.
Vzdelávanie mladých ľudí je jednou zo strategických tém spoločnosti dm drogerie markt. Už od prvého ročníka majú študenti možnosť intenzívne prepájať teóriu s praxou. Okrem kvalitného vzdelávania zameraného na odborný a osobnostný rozvoj podporuje dm dualistov aj finančne podnikovým a prospechovým štipendiom, úhradou nákladov spojených so stravovaním počas praxe aj vyučovania v škole, s ubytovaním v školskom internáte či dopravou.
Počas 12 rokov, ktoré sa dm venuje rozvoju duálneho vzdelávania, oslavuje ďalší významný míľnik na ceste v odovzdávaní praktických skúseností. Formuje totiž prvých maturantov v odbore Obchodná akadémia so zameraním na financie, personalistiku a controlling. Po skončení strednej školy sa môžu stať platnými členmi tímu dm. Maturanti v školskom roku 2023/24 v odbore Obchodná akadémia sú prví v histórii dm.
Náborová kampaň na duálne vzdelávanie s dm
Aj v tomto obchodnom roku pokračovala dm v náborovej kampani na duálne vzdelávanie, ktorej cieľom bolo nadchnúť mladých ľudí a motivovať ich, aby študovali duálne. Komunikácia sa zameriavala na dva smery, na rodičov a samotných žiakov deviatych ročníkov. Práve na komunikáciu s nimi a odkomunikovanie výhod duálu v jazyku mladých ľudí dm oslovila influencerov a využívala aj instagramový kanál dm_dual. Je to ďalší kanál, cez ktorý prebieha komunikácia s uchádzačmi, ktorí prejavia záujem o štúdium v dm. Na správe žiackeho Instagramu sa podieľajú aj samotní žiaci duálneho vzdelávania dm, ktorí prinášajú informácie zo „svojho sveta“. Veľkej obľube v kruhu žiakov študujúcich duálne sa teší aj interný žiacky časopis dmDUÁL, ktorý vychádza dvakrát ročne. Vďaka týmto aktivitám majú žiaci jedinečnú príležitosť vyskúšať si popri škole aj rôzne formy komunikácie v praxi a rozšíriť tak svoje zručnosti. Novinkou v tomto obchodnom roku bolo nové pracovné oblečenie pre dualistov. Na kreatíve sa spolupracovalo s ilustrátorkou Tinou Minor. Oblečenie má zabezpečiť dualistom pohodlie, štýl a reagovať na potreby mladých ľudí.
Okrem zabehnutých vzdelávacích aktivít na rozvoj odbornosti a osobnosti, ako napríklad ZáŽiTo(k) či Herbárium, bol v tomto obchodnom roku podporený aj 2. ročník programu Ako rozvíjať svoje JA. Je určený pre žiakov odborného výcviku od prvého až do štvrtého ročníka a zapojilo sa doň až 126 žiakov. Hlavnou myšlienkou vzniku a spustenia tohto programu bolo posilnenie dualistov nielen po stránke odbornostnej, ale aj mentálnej. Tento workshop má podporiť schopnosť rozpoznať emócie, porozumieť, čo nám hovoria iní ľudia, a chápať, ako naše emócie ovplyvňujú ľudí okolo nás. Zároveň dochádza k rozvoju a vzdelávaniu dualistov v kľúčových oblastiach pracovných aj osobných zručností, a to konkrétne v 4c kompetenciách budúcnosti, ktorými sú komunikácia, spolupráca, kreativita a kritické myslenie.
Marginalizované skupiny v systéme duálneho vzdelávania
Aj v školskom roku 2022/23 dm pokračovala v spolupráci s mladými ľuďmi z vylúčených rómskych komunít. Prostredníctvom duálneho vzdelávania v odbore predavač a vzdelávacieho programu so zameraním na osobný rozvoj im pomáha pripraviť sa na budúce povolanie a tak získať po škole pracovné miesto a uplatniť sa v živote.
Vysokoškolské vzdelávanie
V školskom roku 2022/23 úspešne ukončilo 2. cyklus študijného programu Ekonómia a manažment v obchode a získalo certifikát Masarykovej univerzity v Brne trinásť spolupracovníkov dm. Tento program bol pripravený v spolupráci s univerzitou a je zameraný na zvýšenie kvalifikácie v oblasti podnikovej ekonómie a manažmentu v retaile. Deviati z nich sa rozhodli pokračovať v treťom ročníku bakalárskeho programu Podnikový manažment. Zároveň ďalší traja spolupracovníci pokračujú na univerzite v magisterskom štúdiu.
Vzdelávanie pre prácu v dm – drogérista – poradca pre obchod, krásu, zdravie a domácnosť
V 4. ročníku interného vzdelávacieho programu Drogérista sa vzdeláva 13 spolupracovníkov. Výučba prebieha kombinovanou formou prezenčne a online v počte 272 vyučovacích hodín. Budúci absolventi sa vzdelávajú v oblastiach chémie, botaniky, biológie, náuky o zdravej výžive, toxikológie, kozmetiky, farmakológie, podnikového hospodárstva a drogéristických kompetencií. Proces vzdelávania je zastrešený externými a internými lektormi. Záverečnými skúškami získajú absolventi certifikát akreditovaný ministerstvom školstva. Svoje nadobudnuté znalosti uplatnia v odbornom poradenstve zákazníkom a v internom vzdelávaní ako budúci lektori vzdelávacích a rozvojových aktivít. Doteraz máme spolu 55 odborníkov na drogéristický sortiment s ukončeným vzdelaním.
Kampaň pracovného spoločenstva dm
Zaži prácu inak je motto, s ktorým sa dm bude postupne obracať na všetkých spolupracovníkov, ako aj na potenciálnych budúcich kolegov. Svojim spolupracovníkom dáva dm možnosť zažiť prácu inak, a to v prostredí, kde dostanú ocenenie, dôveru a možnosť vybrať si rôzne cesty. Farebná paleta použitá v kampaňovom dizajne zasa vychádza z interného prieskumu vnímania dm, ako aj vnímania samotných farieb. Rezonovali v ňom prívlastky ako ľudská, komunikatívna, kreatívna, inovatívna, otvorená, autentická, dôverujúca, spoľahlivá, udržateľná a sociálna. Použité farby teda symbolizujú vlastnosť dm, ktorej spolupracovníci, žiaci duálneho vzdelávania, zákazníci i širšia verejnosť udelili najvyšší počet hlasov, a to ľudská.
NOVINKY V OBLASTI EKOLÓGIE A UDRŽATEĽNÉHO ROZVOJA
Ekológia a udržateľnosť v sortimente značiek dm
V súlade so zohľadňovaním ekologických a sociálnych aspektov naprieč celým dodávateľským reťazcom, od získavania surovín až po ich využitie v produktoch a následnú recykláciu a likvidáciu v rámci triedeného zberu buduje dm sortiment udržateľných produktov a neustále pracuje na aktualizácii stáleho sortimentu o všetky udržateľné aspekty, ako napríklad redukcia kritických zložiek, nasadenie certifikovaných surovín, prepracovanie receptúr vzhľadom na šetrenie a ochranu zdrojov či zlepšenie odbúrateľnosti zmývateľných produktov. Ponuka udržateľných produktov bola rozšírená napríklad o tuhé peny na holenie značiek alverde a Balea, náhradné balenia tekutých mydiel a šampónov. Sortiment opakovane použiteľných výrobkov čoskoro doplní zubná kefka Dontodent s vymeniteľnou hlavicou. Zaujímavé novinky doplnili aj rad nature, ako napríklad kompostovateľné vrecia Profissimo, mikrofázové utierky či utierky a puzdrá na okuliare značky Visiomax.
Jednou z kľúčových oblastí rozvoja stratégie udržateľnosti je zodpovedný výber materiálov na obaly značiek dm a podpora obehového hospodárstva, ktoré dm vníma ako zásadné opatrenia na ochranu zdrojov. Zodpovedným výberom materiálov a funkčným manažmentom triedeného zberu sa dm snaží udržať uhlíkovú stopu v rámci všetkých procesov na čo najnižšej možnej úrovni, v duchu plne fungujúceho obehového hospodárstva. Obaly výrobkov značiek dm sú neustále optimalizované s cieľom šetrenia materiálu a zvyšovania podielu recyklovaných a recyklovateľných materiálov. Plastové fľaše čistiaceho prostriedku denkmit na WC už pozostávajú zo 100 % z recyklátu PCR, obaly plienok značky dm babylove obsahujú 40 % recyklovaných materiálov a na výrobu toaletných papierov sanft & sicher sa používa až 30 % recyklovaných materiálov. Základnou požiadavkou na obalové materiály je nasadenie iba takého množstva materiálu, ktoré je potrebné na zabezpečenie funkčnosti produktu a jeho ochrany počas transportu. Už pri vývoji produktov kladie dm dôraz na výber materiálov, pričom snahou je voliť materiály, ktoré sa následne môžu jednoducho stať súčasťou obehového hospodárstva. Ďalším zámerom v tejto oblasti je kontinuálne znižovanie množstva nasadeného obalového plastu a jeho nahradenie kartónovým obalom v prípadoch, keď je to z pohľadu celkovej ekologickej bilancie výhodnejšie. V zmysle tohto zámeru sa o. i. podarilo optimalizovať plastové obaly WC blokov značky dm denkmit, ktoré sa po optimalizácii tešia novým, kartónovým obalom. Optimalizácie sa dočkali aj nádobky na WC bloky, ktoré pozostávajú
z 98 % z recyklovaných materiálov. Ročne sa takto podarí ušetriť približne 58,2 t plastu.
Dôležitým pilierom budovania stratégie udržateľnosti je aj spolupráca s dodávateľmi značiek dm, v rámci ktorej si dm zakladá na dôvere, dlhodobých partnerských vzťahoch a transparentnosti. Od obchodných partnerov je požadované dodržiavanie medzinárodne uznaných štandardov a certifikátov a dodržiavanie sociálne a environmentálne priaznivých výrobných podmienok. Vďaka neustálej komunikácii s dodávateľmi a v niektorých prípadoch aj vďaka komunikácii s konkrétnymi pracovníkmi v jednotlivých oblastiach, hlavne ak ide o krajiny mimo EÚ, dokáže dm ovplyvniť pracovné podmienky a dodržiavanie záväzných dohôd v oblasti ochrany životného prostredia. Všetky požiadavky dm na udržateľnosť v dodávateľskom reťazci boli v roku 2020 zhrnuté v kódexe udržateľnosti pre značky dm, ktorý sa stal pevnou súčasťou dodávateľských zmlúv a definuje vzájomnú spoluprácu v oblasti trvalej udržateľnosti, najmä čo sa týka ochrany prírodných zdrojov, získavania a nasadenia surovín, udržania biodiverzity, ochrany prírody a zvierat. Okrem požiadaviek na udržateľnosť je súčasťou kódexu aj požiadavka na dodržiavanie ľudských práv a vhodných pracovných podmienok, ako napríklad zákaz detskej práce, nútenej práce, zákaz diskriminácie, zodpovedajúce mzdové ohodnotenie a bezpečné pracovné prostredie. V súčasnosti majú kódex podpísaný všetci dodávatelia značiek dm.
Pro Climate
Výrobky, ktoré sa momentálne v sortimente nachádzajú pod subznačkou „Pro Climate“ prechádzajú zmenou, v rámci ktorej dochádza zmenou farebnej vizualizácie ku včleneniu produktov do jednotlivých značiek. Aktualizovalo sa aj logo výrobkov a portfólio produktov postupne doplní ďalších 22 výrobkov zo stáleho sortimentu jednotlivých značiek. Zároveň sa pracuje na výpočte ekologickej bilancie ďalších cca 600 výrobkov, pretože rad Pro Climate sa plánuje rozširovať aj do budúcna.
Plniace stanice
Plniace stanice boli rozšírené na celkový počet 18. V budúcom roku sa plánuje výmena starších plniacich staníc za nové modely značky Umdasch a inštalácia ďalších dvoch plniacich staníc.
dmBio
Značka dmBio priniesla aj v tomto roku inovatívne a trendové novinky. Bezgluténový rad dmBio bol relaunchovaný a rozšírený o sedem nových produktov z kategórií müsli, cestoviny, sladké a slané snacky, ako aj zmesi na prípravu sladkých aj slaných pokrmov. Sortiment značky dmBio bol obohatený aj o iné zaujímavé novinky, ako napríklad rastlinný nápoj dmBio Not M!lk, vegánsky raw snack bliss balls, tortilla chipsy, zmes orechov v čokoláde, lyofilizované čučoriedky, kukurica na popcorn alebo Make it Vegan Burger.
Výrobky pre domácnosť
Do sortimentu Domácnosť boli zalistované voskové obaly na potraviny slovenskej značky peelo, ktoré predĺžia ich trvácnosť. Výrobky pozostávajú zo včelieho vosku, z bavlny, zo živice, z jojobového a kokosového oleja, sú umývateľné a opakovane použiteľné. Predstavujú ekologický variant balenia a uchovávania potravín. Bolo rozšírené aj portfólio európskej značky Renova s vysokokvalitnými a inovatívnymi produktmi, ktoré sú vyrobené zo 100 % z recyklovaného papiera. Na pulty predajní pribudli aj ekologické parfumy na pranie značky Yaya Quality. Sú vyrobené na báze prírodných zložiek, sú vegánske a šetrné k životnému prostrediu a vhodné na pranie v práčke alebo na ručné pranie. V čistiacich prostriedkoch nájdu zákazníci novú ekologickú značku Allnature, ktorá prináša tradičné čistiace produkty ako biely ocot, kyselinu citrónovú či praciu sódu v rôznych podobách. Značka method prišla s novým, 10-krát koncentrovanejším zložením. Zloženie z rastlinných a minerálnych látok, ktoré odstráni mastnotu z plôch a povrchov, umyje podlahy, vyčistí aj silnú špinu a priestor nádherne prevonia. Obaly sú z recyklovaných plastov, ktoré sú opätovne recyklovateľné, ušetrených až 81 % ďalších zbytočných plastov. Novinky v produktovom rade Dr. Beckmann predstavujú poskytovanie najefektívnejších odborných riešení starostlivosti o domácnosť.
Detský sortiment
V rámci detského sortimentu dm rozšírila ponuku v detskej výžive o ovocné kapsičky, nápoje a snacky značky PURE & FUN. Výrobky sú v bio kvalite, bez pridaného cukru a umelých prísad, navyše upútajú detskú pozornosť svojím farebným dizajnom s obľúbenými rozprávkami Paw Patrol, Peppa Pig a Minions. V sortimente pribudla aj nová značka pleťových prípravkov Mustela, ktorej výrobky obsahujú v priemere až 96 % prírodného zloženia a sú určené na riešenie špecifických kožných potrieb detí a bábätiek už od narodenia. Organické aktívne zložky pochádzajú z udržateľných zdrojov a získavajú sa prostredníctvom zodpovedného dodávateľského reťazca, ktorý nezanecháva žiadny odpad. Navyše sú všetky hlavné zložky certifikované organizáciou ECOCERT.
Starostlivosť o telo
V ponuke dezodorantov pribudlo viacero nových udržateľných značiek. Značka Wild priniesla štýlové aplikátory, ktoré sa dajú opakovane používať výmenou náplne. Náplň dezodorantu s obsahom prírodných zložiek je bez parabénov, sulfátov a hliníka. Dezodoračné krémy Nuud majú 100-percentne prírodné zloženie, ktoré zabráni nepríjemnému poteniu a telesnému zápachu až na 3 až 7 dní pri jednej aplikácii. Ani šport, aktivita alebo sprchovanie neovplyvnia účinok dezodorantu. Ďalšou novou značkou je Lavera, kde okrem dezodorantov pribudli novinky aj v zubných pastách, sprchových géloch, mydlách či pleťovej kozmetike. Sortiment wellness a kúpeľa doplnili výrobky českej značky Natava. K dispozícii sú olejové gule, tuhé telové maslo a masážna sviečka. Výrobky obsahujú prírodné zložky v bio kvalite a sú ekologicky balené. V opaľovacej kozmetike nájdu zákazníci už aj organické aktivátory opálenia slovenskej značky Panakeia a certifikované výrobky Wooden Spoon so 100-percentne prírodnou receptúrou.
NOVINKY V SORTIMENTE ZNAČIEK dm
Balea
Najobľúbenejšia značka dm Balea prechádza od marca 2023 relaunchom. Zmenilo sa nielen jej logo, ale aj celkový dizajn obalov. Relaunchom postupne prechádzali výrobky z radu starostlivosti o pleť, vlasovej starostlivosti a sortimentu kúpeľ. Aj v rámci prebiehajúceho relaunchu bolo zámerom optimalizovať obalové materiály výrobkov, keď sa vďaka prispôsobeniu uzáverov šampónov a balzamov na vlasy Professional podarí len v rámci dm Slovensko znížiť množstvo nasadených plastov o 0,34 tony a prepracovaním túb týchto výrobkov ušetriť približne 2,1 tony plastu. Relaunch značky bude postupne pokračovať približne do marca 2024, keď by na policiach regálov mali ostať už len výrobky s novým sviežim dizajnom. Zároveň pribudlo v sortimente niekoľko skvelých noviniek, ako napríklad gélové vankúšiky pod oči s obsahom kyseliny hyalurónovej alebo koenzýmu Q1O, rad Beauty Expert doplnilo pleťové sérum Azelain Booster, ceramidové sérum a denný pleťový krém 3 % Peptid-Solution + 1 % Ectoin. Rad vlasovej starostlivosti Professional doplnili šampón, balzam a sérum na vlasy Plex.
alverde
Sortiment vlasovej kozmetiky doplnil sprej na vlasy Express 7 v 1, ktorý vlasy posilňuje a znižuje ich lámavosť. Do ponuky boli zaradené aj dve nové pleťové séra, sérum s vitamínom C, ktoré dodá pleti rovnomerný vzhľad vďaka obsahu 1 % vitamínu C (derivát), a organického Aloe vera, a ceramidové sérum s obsahom 0,3 % ceramidového komplexu a extraktom z Bio medovky, ktoré posilňuje ochrannú bariéru pokožky, podporuje jej regeneráciu a chráni pleť pred stratou vlhkosti. Ďalšou novinkou v portfóliu pleťovej a telovej kozmetiky je rastlinná vazelína, ktorá pozostáva zo 100 % z rastlinných zložiek a neobsahuje minerálne oleje. Vďaka vegánskemu zloženiu je vhodná nielen na ochranu namáhanej pokožky, ale ideálna je aj na ošetrenie pier.
babylove
Pre najmenších zákazníkov boli pripravené zaujímavé novinky, ako napríklad silikónový tanier na učenie s tromi praktickými priehradkami, silikónový podbradník s vreckom na zachytávanie jedla či nálepky do vane v tvare zvieratiek, ktoré sa po navlhčení dajú pripevniť na akýkoľvek hladký povrch. Rad „Mama“ doplnili chutné dobroty v podobe datľovej tyčinky s kakaovo-malinovou príchuťou, ovsených sušienok s chia semienkami a jablkovo-banánového smoothie.
Dein Bestes
Produktový rad Naturverliebt doplnilo krmivo pre psy „Flexitarisch“ s vyváženým zložením s 50 % živočíšnych a 50 % rastlinných bielkovín. Vďaka kombinácii živočíšnych a rastlinných bielkovín a obsahom minerálov a vitamínov pre zdravú pokožku a lesklú srsť poskytuje štvornohým priateľom všetko, čo potrebujú. Podobným zložením sa môže pýšiť aj nové krmivo pre mačky Flexitarisch s kuracím mäsom v želé, ktoré obsahuje 60 % živočíšnych a 40 % rastlinných bielkovín.
Mivolis
Portfólio produktov značky dm Mivolis bolo rozšírené hneď o niekoľko zaujímavých noviniek. Tablety na cmúľanie s príchuťou čiernych ríbezlí predstavujú výživový doplnok s vitamínom C, D3, E a so zinkom. Kapsuly Pro Immun sú výživovým doplnkom s inulínom, s kultúrami baktérií mliečneho kvasenia, vitamínmi a minerálnymi látkami. Črevo ako jeden z najväčších orgánov v tele je dôležité pre dobrý zdravotný stav a imunitný systém. Pro Immun obsahuje vitamíny C a D, ako aj zinok a selén, ktoré prispievajú k správnemu fungovaniu imunitného systému. Ďalšou novinkou je sladidlo erytritol – stolové sladidlo na báze erytritolu. Jemnozrnná bezkalorická náhrada cukru na sladenie jedál a nápojov. Erytritol je o niečo menej sladký ako cukor (1 g erytritolu zodpovedá cca 0,7 g cukru), je dobre rozpustný a obzvlášť vhodný na pečenie a varenie.
20 rokov s-he
Mladá, trendy, cenovo výhodná a vysokokvalitná – všetky tieto prívlastky charakterizujú práve značku s-he. Táto značka už 20 rokov nadchýna a inšpiruje milovníčky kozmetiky svojím bohatým sortimentom výrobkov v aktuálnych farbách. Sortiment s-he ponúka už 20 rokov kompletný beauty program – produkty pre bezchybnú pleť, rozžiarené oči, dlhé mihalnice, lesklé pery, intenzívne farebné nechty a aj pomôcky a prípravky na dokonalý nechtový dizajn.
PLÁNOVANÉ AKTIVITY NA OBCHODNÝ ROK 2023/24
Technické novinky 2023/24
Samoobslužné pokladnice
V priebehu roka 2024 plánuje dm spustenie pilotnej prevádzky samoobslužných pokladníc vo vybraných filiálkach. Zákazníci dm na Slovensku tak budú mať možnosť voľby platiť za zakúpený tovar buď pri pokladnici s obsluhou, alebo pri samoobslužnej pokladnici. Pozitívnym, aj keď nie primárnym efektom je, že sa spolupracovníci vo filiálkach tak budú môcť ešte viac venovať poradenstvu zákazníkov. Medzi benefity, ktoré prinesie zavedenie samoobslužných pokladníc, patrí bezpochyby efektívnejšie vybavovanie zákazníkov pri pokladniciach, zvlášť vo väčších filiálkach odbúraním čakania v rade. Navyše sú samoobslužné pokladnice základom pre integráciu nových pokročilých funkcií mobilnej aplikácie „Moja dm“.
Modernizácia IT infraštruktúry vo filiálkach
Cieľom dm je neustále uľahčovať prácu spolupracovníkom vo filiálkach. S týmto zámerom bude sprístupňovať všetky funkcie, ktoré bolo treba vykonávať výhradne na stolovom PC, aj na smartfónoch. Týmto spôsobom bude umožnené spolupracovníkom vo filiálkach využívať mobilné, personalizované aplikácie, ktoré môžu využívať v čase a na mieste ekologicky bez nutnosti tlače – tam, kde sú potrebné.
Centrálny sklad a logistika 2023/24
V novom obchodnom roku bude realizovaný tender na nového prepravcu tak v rámci vnútroštátnej prepravy, ako aj v rámci zahraničnej prepravy. Je v pláne ukončenie projektu nastavenia výkonu v jednotlivých skladových zónach, kde súčasťou projektu je aj optimalizácia usporiadania tovaru v centrálnom sklade. Cieľom je, aby bol tovar vyskladnený do predajní v postupnosti, ako ho majú filiálky usporiadaný, a zároveň aby tovar v layoute skladu bolo možné čo najrýchlejšie vyskladniť. V rámci predpokladaného rastu online predaja je plánovaná optimalizácia baliacich stanovíšť pre online shop.