Hlavná navigáciaNavigácia kategóriíHlavný obsah

Hospodárske výsledky dm drogerie markt za rok 2021/22

dm zvýšila svoj obrat o viac ako 14 percent

Bratislava 10. novembra 2022 – Spoločnosť dm drogerie markt aj napriek pretrvávajúcej pandemickej situácii a narastajúcej hospodárskej kríze svojimi hospodárskymi výsledkami potvrdila za obchodný rok 2021/22 pozitívny trend rastu. Ročný obrat slovenskej pobočky dm narástol o 14,7 percenta, keď presiahol výšku 349 miliónov eur. Súhrnný obrat  podskupiny  patriacej pod rakúsku dm drogerie markt dosiahol 3,66 mld. eur, čo znamená medziročný nárast o 13,4 percenta. Podiel dcérskych spoločností na celkovom obrate podskupiny zastrešenej dm drogerie markt Rakúsko tak  predstavoval  71 percent. Percentuálny rast sa prejavil aj na súhrnnom obrate celej dm skupiny (zahŕňa 14 krajín vrátane Nemecka), ktorý sa oproti obchodnému roku 2020/21 zvýšil o 10,7 percenta na 13,581 mld. eur

„dm drogerie markt aj v tomto obchodnom roku nadviazala na predchádzajúci úspešný vývoj, a to aj napriek tomu, že uplynulé dva roky boli silne formované pandémiou, ku ktorej sa v poslednom pol roku pridružila kríza v dôsledku vojny na Ukrajine ústiacej do energetickej krízy spojenej so silnou infláciou. Preto je v posledných mesiacoch prioritou našej práce práve boj s infláciou, a tým aj boj o udržanie kúpnej sily našich zákazníkov. Každé zvýšenie cien zo strany našich obchodných partnerov je posudzované individuálne a vedú sa vyjednávania s cieľom minimalizácie rastu cien. Vychádza sa pri tom z nárastu cien jednotlivých surovín a energií a pomáha nám aj know-how z produkcie vlastných značiek,“ povedal Martin Podhradský, konateľ dm drogerie markt. 

dm predajňa

Investície 2021/22 

V  danom obchodnom roku realizovala dm na Slovensku investície vo výške približne 18,7 milióna eur, z čoho najväčšia časť – 9,7 milióna eur – bola určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií bolo vyčlenených  603-tisíc eur, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 139-tisíc eur a do  centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt investovala
8,3 milióna eur. 

Opatrenia a náklady dm spojené s covidom-19   

Náklady a investície dm spojené s realizáciou opatrení súvisiacich s ochorením Covid-19 sa za  obchodný rok 2021/22 vyšplhali na úroveň takmer 2 miliónov eur. Náklady zahŕňali prostriedky na ochranu zdravia spolupracovníkov a zákazníkov, dezinfekciu priestorov, mzdové náklady agentúrnych pracovníkov, SBS a mnohé ďalšie.  V rámci preventívnych opatrení dm aj naďalej zabezpečuje pre svojich spolupracovníkov antigénové samotesty, ktoré majú byť nápomocné, ak má niekto pochybnosti o svojom zdravotnom stave. V prípade potreby môžu spolupracovníci aj naďalej odpísať rúška a respirátory na náklady spoločnosti.

Rozvoj pobočkovej siete

Počet slovenských pobočiek dm v obchodnom roku 2021/22 k 30. septembru 2022 bol 158. Do konca tohto kalendárneho roka plánuje dm na Slovensku otvoriť dve nové filiálky a do konca nového obchodného roka (t. j. do 30. septembra 2023) by malo byť na Slovensku celkovo 162 filiálok dm. 

K 30. septembru 2022 mala dm skupina v 14 krajinách spolu 3 945 filiálok. Najviac ich je v Nemecku, kde je spolu 2 094 filiálok a v Rakúsku, ktoré ich má 386. Nasleduje Maďarsko s 263 filiálkami, Česko ich má 249, Chorvátsko 170, Slovensko aktuálne 158, Rumunsko 126, Srbsko 119 a Slovinsko 101. Zvyšné krajiny majú menej ako sto filiálok. 

Nárast počtu zamestnancov

K 30. septembru 2022 mala dm drogerie markt na Slovensku  2 075 aktívnych spolupracovníkov, čo predstavuje medziročný nárast o 12,53 percenta. Celkovo dm zamestnáva 71 620 ľudí v 14 krajinách, čo značí nárast o 8,4 percenta voči obchodnému roku 2020/21.

Zákaznícke nákupy

Celkový počet zákazníckych nákupov dosiahol v obchodnom roku 2021/22 výšku 23,68 milióna, čo oproti predošlému obchodnému roku prestavuje nárast o takmer 18 %. Zákazníci realizovali na filiálkach nákupy vo vyššej frekvencii, no pri nižších hodnotách nákupov. Priemerný denný počet zákazníckych nákupov vo filiálkach bol 64 851 a priemerný mesačný počet nákupov viac ako 1,973 milióna.

Technické novinky dm 2021/22

Zvýšenie mobility a vzájomnej kolaborácie bolo  hlavným mottom technologických zmien, ktoré prebehli na centrále a v centrálnom sklade. Zavedením Teams-telefónie dosiahla dm integráciu rôznych foriem komunikácie, ako napríklad telefonického hovoru, videokonferencie, četu či zdieľania súborov. Komfort a bezpečnosť dát boli posilnené migráciou počítačov a mobilných zariadení do prostredia Intune. Technologický pokrok s cieľom skvalitnenia interných procesov a podpory vzdelávania sa vo filiálkach dosiahol dodaním zdieľaného notebooku do každej filiálky, pričom tento notebook môže využívať každý jej zamestnanec. Modernizácia v podobe dodania novších modelových typov sa dotkla aj 165 filiálkových počítačov, 100 tabletov a viac ako 300 pokladní.
V softvérovej oblasti bola mobilita procesov vo filiálkach posilnená zavedením aplikácie CashMAPP, zameranej na peňažné hospodárstvo.

Centrálny sklad a logistika 2021/22 

V rámci obchodného roku 2021/22 bolo v logistike realizovaných viacero testovaní nových pracovných pomôcok, ktoré by mali uľahčiť prácu spolupracovníkov tak v centrálnom sklade, ako aj na filiálkach, a to najmä pri spracovávaní tovaru, ktorý smeruje z centrálneho skladu do filiálok.

V  obchodnom roku sa podarilo v rámci e-shopu prejsť od poskytovateľa logistických služieb GEIS do centrálneho skladu dm, kde bol ako v pilotnej krajine v rámci koncernu dm zavedený nový informačný skladový systém vychystávania objednávok pre online zákazníkov. Ďalej sa realizovali prípravy na sťahovanie centrálneho skladu do nových skladových priestorov, kde sa počíta s dvojnásobnou skladovou plochou 30 000 m2 a veľkosťou plochy kancelárskych priestorov až
3 200 m2.  

e-shop dm

Od apríla spustila dm novú mobilnú nákupnú aplikáciu Moja dm, vďaka ktorej môžu zákazníci nakúpiť ešte pohodlnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie, využívať rozsiahlejšie funkcie e-shopu a taktiež využívať jej výhody pri nákupe v predajni. K rozsiahlym benefitom aplikácie patria aj možnosť jej prepojenia so zákazníckym kontom v e-shope dm a s kontom active beauty, zobrazenie dostupnosti tovaru v obľúbenej predajni a následné využitie expresného vyzdvihnutia za 90 minút, možnosť uloženia obľúbených produktov do záložky Môj nákupný zoznam, personalizované odporúčania v záložke Moje produkty,  praktický produktový skener, možnosť uplatnenia všetkých kupónov a extra kupónov pri nákupe cez aplikáciu, e-shop alebo v predajni. 

Zavedením nákupnej aplikácie Moja dm má zákazník možnosť zažiť skúsenosť s „Omni Channel Exprerience“, keďže môže využívať až tri spôsoby nakupovania – okrem nákupu priamo na filiálke dm má možnosť nakúpiť cez webshoping mojadm.sk, ako aj cez novú nákupnú aplikáciu Moja dm. Zároveň bol k pôvodným platobným metódam, akými sú platba kartou, prevodom, dobierka, a dvom populárnym mobilným platidlám GooglePay a ApplePay pridaný od septembra 2022 aj nový platobný systém PayPal.

Okrem zrýchlenia nákupu cez nové platobné brány dm od júna zrýchlila aj vyzdvihovanie objednávok vo všetkých filiálkach cez službu expresného vyzdvihovania, a to z pôvodných 180 minút na aktuálnych 90 minút. Okrem služby expresného vyzdvihnutia spracováva 24 vybraných filiálok dm objednávky aj prostredníctvom tzv. filiálkového komisionovania, ktoré sú určené na zasielanie priamo na adresu zákazníka.

V septembri 2022 zaviedla dm aj novú inovatívnu službu a nový zážitok z nakupovania prostredníctvom dmLIVE stream shoppingu v aplikácii Moja dm, kde experti, zástupcovia značiek alebo poradcovia z dm prinášajú informácie a poradenstvo na rôzne témy z oblastí, ako sú krása, starostlivosť, zdravá strava či celostné zdravie. Počas liveshow má publikum možnosť interagovať s moderátorkou a hosťami prostredníctvom chatu a navyše si počas vysielania môžu zákazníci objednať všetky predstavované produkty priamo v aplikácii. Sledujúcich čakajú počas každého livestreamu aj prekvapenia v podobe násobných bodov na vybrané značky či produkty, súťaže alebo produkty zadarmo. Tí, ktorí sa nemôžu na dmLIVE stream shoppingu zúčastniť počas živého vysielania, majú možnosť pozrieť si ho zo záznamu.  

Nový koncept usporiadania sortimentov

Predajňa dm je miesto, ktoré si s cieľom zušľachťovania potrieb svojich zákazníkov vyžaduje opatrné zaobchádzanie so skupinami layoutov, s dominantnými označeniami (napríklad headre) a so správnym umiestnením promo nábytku (druhotné vystavenia). Preto sa dm rozhodla pre nový koncept usporiadania layoutov, s ktorým sa zákazníci mohli prvýkrát stretnúť v novootváraných predajniach v bratislavských obchodných centrách Nivy a Eurovea v  štvrtom kvartáli roka 2021 a postupne sa nasadzuje aj v ďalších novootváraných a regenerovaných predajniach. Zmena konceptu pozostáva z nového usporiadania layoutov, v rámci ktorého sú predajne stavané ako symfónia na seba nadväzujúcich štvrtí, resp. častí predajní, a to Krása, Pohoda/blaho, Domácnosť, Dieťa a Zdravá výživa. 

Vďaka tejto zmene vznikol v štvrti Krása aj takzvaný trojuholník, ktorý prehlbuje spojenie dekoratívnej kozmetiky so starostlivosťou o pleť a pozýva zákazníka z jednej kategórie do druhej. Do popredia sa tu dostáva aj samostatný segment certifikovanej prírodnej dekoratívnej a pleťovej kozmetiky. No a v srdci trojuholníka je umiestnený inšpiračný stolík, ktorý okrem exkluzívneho promo priestoru ponúka možnosti a vybavenie na testovanie produktov, respektíve poskytovanie poradenstva. Významnou zmenou je aj presun vôní z vonkajšieho na vnútorný regál, kde si na svoje prídu aj náročnejší zákazníci v podobe rozšíreného sortimentu selektívnych vôní. 

Zo štvrte Krása plynule prechádza zákazník do štvrti Pohoda/blaho, ktorá je reprezentovaná predovšetkým sortimentom vlasovej a telovej kozmetiky, kúpeľa a mydiel. Rovnako ako predchádzajúca je aj táto štvrť vyzdvihnutá do popredia brandingom umiestneným nad sortimentom kúpeľa a mydiel. Výraznou zmenou v tejto štvrti je presun sortimentu z vnútorných na vonkajšie regály. Na štvrť Pohoda/blaho nadväzuje štvrť Domácnosť, potom Deti a nakoniec Zdravá výživa, ktorá zákazníkom prináša vďaka presunu tohto sortimentu z vonkajšieho na vnútorný regál viac súkromia a priestoru na výber produktov v kategórii výživových doplnkov vrátane ich rozšíreného portfólia.

dm murál – Čo nás, ľudí, robí krásnymi? 

V marci sa mohli nielen zákazníci dm, ale aj okoloidúci nechať inšpirovať veľkoplošnou maľbou, tzv. murálom, na Rajskej ulici v Bratislave, ďalej ručne maľovaným výkladom predajne dm v Nitre, ako aj z tejto maľby vychádzajúcimi polepmi výkladov ďalších štyroch predajní dm na Slovensku, a to v Bratislave, Banskej Bystrici, Žiline a Košiciach. Murál a výklady sa tak stali súčasťou kampane dm na rok 2022, ktorej cieľom je neustála prezentácia nových myšlienok a inšpirácia k novému. Autorkou ilustrácie murálu, ako aj jej adaptácií na jednotlivé výklady je Sasha Chagina, ilustrátorka pôvodom z Ruska, dlhodobo žijúca v Prahe a pôsobiaca aj na Slovensku. 

Názov murálu je otázka Čo nás ľudí robí krásnymi? a vyjadruje silu inšpirácie ako jedného z aspektov ľudskej podstaty, ktorá nás robí krásnymi a pomáha nám navzájom sa učiť a rásť. Umelcom, ktorý ilustráciu na 21 metrov vysokú a 14,5 metra širokú fasádu namaľoval, ako aj spolurealizátorom maľby na výklad v Nitre je slovenský umelec Ján Wajcko Vajsábel.

mural Rajská ulica Bratisla

VERNOSTNÝ PROGRAM

active beauty

Aj v obchodnom roku 2021/22 pokračovala dm v obľúbenej vianočnej súťaži, keď sa členovia zákazníckeho programu mohli počas troch mesiacov zapojiť do sms súťaže o dva osobné automobily, luxusnú dovolenku v hodnote 20 000 eur, 3 × 50 000 active beauty bodov a záverečnú prémiu 25 000 eur. V lete 2022 dm zas zrealizovala súťaž, v ktorej mohli členovia zákazníckeho programu získať každý deň po 20 000 bodov. 

Uvedením novej aplikácie Moja dm dosiahla dm novú úroveň využívania možností zákazníckeho programu, a to nielen v e-shope. Po prepojení registrácie v aplikácii so zákazníckou kartou získava zákazník v aplikácii prístup ku všetkých kupónom na násobné body, ktoré boli doteraz dostupné len na payback.sk alebo v aplikácii Payback, a navyše získava prístup k exkluzívnym kupónom dostupným len v aplikácii Moja dm. Kupóny z aplikácie si zákazník môže pohodlne uplatniť nielen pri online nákupoch, či už na mojadm.sk, alebo v samotnej aplikácii, ale aj pri nákupe v ľubovoľnej predajni dm. 

V roku 2022 pristúpila dm aj k úprave konceptu adresných zásielok pre členov programu. Vďaka využívaniu novej segmentácie zákazníkov, vychádzajúcej z nákupného správania, ako aj zo socio-demografických charakteristík zákazníkov, dokáže dm lepšie osloviť vhodnú cieľovú skupinu. 

OCENENIA

Najzamestnávateľ 2021

V desiatom ročníku ankety Najzamestnávateľ sa dm umiestnila na štvrtom mieste spomedzi nominovaných spoločností v kategórii Obchod a služby. Medzi hlavné dôvody, pre ktoré chcú hlasujúci v spoločnosti pracovať, patria dobré meno spoločnosti, kvalitné služby či produkty a kolektív a ľudia. V tomto ročníku mali hlasujúci možnosť zahlasovať aj za alternatívnu spoločnosť, kde sa dm zaradila medzi TOP 3 alternatívne firmy.

MasterCard Obchodník roka s drogériou 2021 

dm sa v súťaži Mastercard Obchodník roka 2021 už po deviaty raz stala víťazom v kategórii Obchodník s drogériou a parfumériou. Z hľadiska celkového indexu dôvery zákazníkov sa tento rok umiestnila na prvom mieste, v celkovom poradí obchodníkov, vrátane e-shopov zapojených do prieskumu, sa umiestnila na treťom mieste a vo verejnom hlasovaní Cena verejnosti na ôsmom mieste.

Slovak Superbrands Award 2022

dm sa v kategórii drogérie stala už po deviatykrát nositeľom ocenenia Slovak Superbrands Award, ktoré udeľuje organizácia Superbrands Slovakia najlepším obchodným spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku a rozhodujú o ňom slovenskí spotrebitelia spolu s expertnou komisiou Brand Council.

Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2022

Šesť výrobkov dm značiek dmBio, alverde a Balea bolo ocenených v 11. ročníku marketingového programu Voľba spotrebiteľov ako najlepšie novinky roku 2022 vo svojich kategóriách.

Najdôveryhodnejšie značky 2021

Už po šiestykrát si spoločnosť dm drogerie markt zvolili spotrebitelia v ankete Dôveryhodné značky roku 2021 za najdôveryhodnejšiu značku v kategórii drogérie. Reprezentatívna vzorka slovenských spotrebiteľov aj tento rok hodnotila viac ako 600 značiek v 68 kategóriách, ktoré boli zaradené do prieskumu najmä na základe výsledkov predaja. 

Green brands

V roku 2022 získala dm aj ocenenie pre udržateľné a inovatívne produkty až pre tri zo svojich značiek dm, a to alverde, dmBio a Pro Climate. Tieto značky tak môžu používať ocenenie kvality GREEN BRANDS Slovakia na roky 2022/23. Toto ocenenie, registrované ako certifikačná značka v celej EÚ, získavajú značky na základe nezávislého, transparentného a vysoko rešpektovaného trojstupňového procesu. Ten zahŕňa dôkladný audit značiek, v rámci ktorého sa posudzujú vplyvy ich podnikania na životné prostredie a udržateľnosť vo všetkých oblastiach výroby, spotreby aj spracovania odpadov. 

KPMG

V novej štúdii zákazníckej skúsenosti, ktorú zrealizovala spoločnosť KPMG na Slovensku, sa spoločnosť dm drogerie markt umiestnila na treťom mieste, hneď po Martinuse a Panta Rhei. Skúmanie a meranie v tejto štúdii bolo postavené na šiestich pilieroch, a to personalizácia, čas a úsilie, očakávania, integrita, riešenie problémov a empatia, keď tajomstvo tých najúspešnejších ukrýva práve ich jedinečný mix.

ZODPOVEDNÉ PODNIKANIE

Koncept budúcej životaschopnosti

Udržateľnosť je v dm pevne ukotvená a aj aktívne praktizovaná. Už od jej vzniku sa dm usiluje o naplnenie firemných sociálnych, kultúrnych, ekologických a ekonomických povinností ako obchodného spoločenstva.  Preto tento obchodný rok spolupracovníci ešte intenzívnejšie ako predtým pracovali na tom, aby dm mohla pôsobiť ešte udržateľnejšie. Chápanie udržateľnosti spolupracovníkmi dm bolo rozvinuté na základe firemnej filozofie dm, hodnôt a kultúry smerom k životaschopnosti dm v budúcnosti. V rámci nového Konceptu budúcej životaschopnosti tak bol vytvorený „trojlístok“ budúcej životaschopnosti, ktorý objasňuje prepojenie a súvislosti medzi všetkými prvkami – konať v zmysle jeden pre druhého, konať v súlade s prírodou a konať pre rozvoj a pokrok, čoho stredobodom je samotný človek a firemná kultúra. Slúži na lepšiu orientáciu a pomáha pri dôležitých rozhodnutiach vizualizovať všetky oblasti a zaradiť ich do rozhodovacieho procesu.

Impulzy k udržateľnosti

Kľúčovým prvkom pri plnení povinnosti smerom k budúcej životaschopnosti sú ekologicky uvedomelí spolupracovníci, ktorí oceňujú prístup dm k udržateľnosti, vnímajú jej zmysel a dôležitosť a sami sú jej súčasťou. Medzinárodným projektom v rámci dm skupiny Impluzy k udržateľnosti chce dm vytvárať priestor, v ktorom môžu jej spolupracovníci diskutovať, prispievať impulzmi a témami, ktoré sú aktuálne v oblasti udržateľnosti dôležité. Do realizácie tohto projektu sa zapojili všetky krajiny dm skupiny a v rôznej forme a rozsahu pripravili pre svojich spolupracovníkov zaujímavé prednášky a aktivity. dm Slovensko si pripravilo udržateľnú výzvu na tri témy, a to udržateľná strava, znižovanie uhlíkovej stopy a život bez odpadu, do ktorej sa zapojilo 125 spolupracovníkov dm, ktorí ukázali, že žiť sa dá aj udržateľnejšie.

Young Energy Europe (YEE) – vzdelávací program Energy Scouts

V obchodnom roku 2021/22 sa do vzdelávacieho programu Young Energy Europe pridali tri kolegyne z prevádzky a centrály. Ide o vzdelávací program v oblasti ochrany životného prostredia a šetrenia nákladov, ktorý umožňuje mladým ľuďom rozšíriť si vzdelanie v oblasti ochrany klímy a životného prostredia, energetického manažmentu a efektívneho využívania zdrojov. Jeho nosnou časťou je vzdelávací program Energy Scouts, v ktorom sa účastníci učia analyzovať a odhaľovať potenciálnu úsporu energie a zdrojov vo svojich firmách. 

Praktická fáza vzdelávacieho programu ponúka účastníkom možnosť uplatniť získané vedomosti na monitorovanie a zníženie energetickej spotreby vlastnej spoločnosti.

Iniciatíva za podporu dobrovoľníctva – dm spoločne

Na druhý ročník zamestnaneckého grantového programu dm {spoločne} bolo z nadačného fondu vyčlenených 40 018 eur na realizáciu deviatich z 15 prihlásených projektov. Na ich realizácii sa zúčastnili aj dobrovoľníci z dm, ktorí spoločne odpracovali 168 dobrovoľníckych hodín. Unikátnosťou dm {spoločne} je vlastná iniciatíva spolupracovníkov dm, ktorí chcú zmeniť svoje okolie k lepšiemu a prichádzajú s vlastným nápadom na projekt. Následne, v spolupráci s organizáciou, mu dajú konkrétnejšie črty a spoločne s podporou dm dovedú projekt do úspešného konca. Spolupracovníci preberajú rolu koordinátorov/-iek dobrovoľníckej aktivity a stávajú sa tak dôležitým základom iniciatívy dm {spoločne}. 

Jubilejný desiaty ročník podujatia dm ženský beh

V septembri 2022 sa v Bratislave konal jubilejný desiaty ročník dm ženského behu. Ten priniesol opäť rekordný počet účastníčok, keď sa z 3584 prihlásených postavilo na štart štvor- a desaťkilometrovej trate 2 985 z nich. Tohtoročnou novinkou bola súťaž v Nordic Walkingu. Najpôvabnejší beh na Slovensku s mottom „Bežím za svojím cieľom“ mal v svojom jubilejnom ročníku symbolicky 10 ambasádoriek, medzi ktorými nechýbali osobnosti ako Mária Mračnová, Anastasia Kuzminová či Danka Barteková. Koncept zodpovedného podnikania je pre dm veľmi dôležitý, a aj z toho dôvodu organizuje v rámci ženského behu každoročne projekt dm šport zóna. V rámci neho doteraz zveľadila už osem športovísk v Bratislave, na ktoré sa použili finančné prostriedky v celkovej výške vyše 66 000 eur, vyzbierané zo štartovného, ako aj z dobrovoľných príspevkov po minulé roky. Tento rok opäť v budovaní športovísk pokračuje a tohtoročná vyzbieraná suma 7 168 eur tak poslúži na vybudovanie nového workoutového ihriska v Bratislave.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Zelená elektrina

Zásobovanie filiálok zelenou energiou pokračovalo i v obchodnom roku 2021/22. Spoločnosť dm chce aj naďalej využívať zelenú energiu a prispieť tak v rámci udržateľnosti k redukcii CO2. Taktiež je snaha o spätné zazmluvnenie už existujúcich filiálok u dodávateľa dm, aby bol dosiahnutý čo najväčší počet prevádzok zásobovaných zelenou elektrinou. dm využíva služby poskytovateľa elektrickej energie
VSE a. s., ktorý zelenú energiu garantuje a zásobuje elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov. Aktuálne je zelenou energiou zásobených 98 filiálok a centrálny sklad.

LED žiarovky

Na filiálkach dm je uprednostňované používanie energeticky úsporných LED žiaroviek, a preto sa aj v obchodnom roku 2021/22 naďalej pokračovalo s výmenou žiariviek T5 za LED žiarovky triedy A +. Výmena bude pokračovať aj v obchodnom roku 2022/23.

Perlátory a čistiace  stroje

Aj znižovanie spotreby vody patrilo v obchodnom roku 2021/22 k dôležitým ekologickým témam. Momentálne sú na 67 filiálkach nainštalované perlátory, ktoré budú do konca kalendárneho roka 2022 namontované v 100 filiálkach. Rovnako sa s ich inštaláciou plánuje aj na všetky batérie v priestoroch centrály, centrálneho skladu, vzdelávacieho centra dm a následne budú vybavené aj všetky filiálky dm, v ktorých sú v závislosti od ich veľkosti 3 až 4 vodovodné batérie. Do šetrenia vody sú aktívne zapájaní aj spolupracovníci dm, preto bola nad každé umývadlo umiestnená edukačná nálepka s možnosťami úspory vody. K šetreniu vody prispel na každej filiálke aj čistiaci stroj na umývanie podlahy, ktorý uľahčuje prácu a zabezpečuje úsporu vody. Na zabezpečenie čistoty a udržateľnosti sú v dm používané ekologické čistiace prostriedky.

FIREMNÁ FILANTROPIA

Nefinančné dary

Pomôžme deťom 

Jedenásť rokov, viac ako 49 000 poukazov na plienky značky dm babylove v hodnote viac ako pol milióna eur pre 1 558 rodín – tak vyzerala bilancia realizácie projektu Pomôžme deťom v roku 2022, ktorý dm organizuje opäť v spolupráci so Slovenskou katolíckou charitou. Podporuje v ňom 158 rodín, z ktorých 52 nominovali spolupracovníci dm a zvyšné boli doplnené Slovenskou katolíckou charitou. Každá z nich získava ročnú zásobu plienok v podobe 32 ks poukazov na odber plienok pričom jeden poukaz prináleží jednému ľubovoľnému baleniu plienok babylove podľa voľby rodiny. Celková hodnota poukazov, ktoré každá rodina získa, predstavuje sumu 384 eur.

Pomoc Ukrajine

V rámci aktivít dm na zmiernenie dopadu krízy spôsobenej vojnovým konfliktom na Ukrajine bola medzi jej spolupracovníkmi realizovaná zbierka šatstva a detských nosičov, ktorých sa podarilo vyzbierať desať kusov. Ďalej boli prostredníctvom interných komunikačných kanálov komunikované  výzvy rôznych organizácií na zabezpečenie dobrovoľníkov. Spolupracovníkom bol taktiež zdieľaný aj prehľad preverených organizácií poskytujúcich pomoc v súvislosti s vzniknutou situáciou na Ukrajine, z ktorých si mohli vybrať aktivity z rôznych oblastí na individuálne zapojenie sa do poskytnutia pomoci podľa svojich preferencií a želanej lokality. Zároveň spolupracovníci mali možnosť  prostredníctvom formulára nahlasovať žiadosti o materiálnu pomoc pre utečencov z Ukrajiny priamo  vo svojom okolí, čím sa dm snažila účelne a efektívne sprostredkovať pomoc tam, kde to bolo aktuálne potrebné. V rámci priamej produktovej podpory pre odídencov na území SR, ale aj pomoci smerujúcej na Ukrajinu spoločnosť dm darovala prostrednáctvom miestnych organizácií a cirkvi produkty v hodnote takmer 105 000 eur.

dm v spolupráci so Slovenskou katolíckou charitou realizovala na jar 2022 vo svojich predajniach aj zbierku produktov zakúpených zákazníkmi pre ľudí zasiahnutých vojnou na Ukrajine. Vo všetkých filiálkach dm tak bolo možné zapojiť sa do materiálnej zbierky nákupom a odovzdaním potrebných produktov z odporúčaného zoznamu. Zákazníci sa mohli počas svojho nákupu sami rozhodnúť o skladbe a hodnote výrobkov, ktoré po ich zaplatení odovzdali do vyhradených nákupných vozíkov. dm tak prostredníctvom spolupatričnosti zákazníkov odovzdala Slovenskej katolíckej charite takmer 50 000 produktov.

Zbierka šatstva

V tomto obchodnom roku realizovala dm medzi svojimi spolupracovníkmi aj dve zbierky šatstva pre ľudí v núdzi. Zbieralo sa sezónne oblečenie pre ženy, mužov, deti, ďalej potreby do domácnosti alebo školské potreby pre deti. Počas týchto zbierok sa podarilo vyzbierať celkom 35 vriec oblečenia, deväť vriec detských školských potrieb a sedem vriec potrieb do domácnosti.

Potravinová banka

O spoločenskej zodpovednosti dm svedčí aj dlhoročné zapojenie sa do projektu sociálnych supermarketov zriadených Potravinovou bankou Slovenska, ktoré sú určené pre ľudí v hmotnej núdzi. V obchodnom roku 2021/22 darovala dm Potravinovej banke Slovenska produkty v hodnote 285 440 eur.

Pomoc individuálnym žiadateľom a ďalším organizáciám

V rámci sponzorských aktivít individuálnym žiadateľom alebo organizáciám boli v obchodnom roku 2021/22 odovzdané produkty v hodnote  takmer 43 800 eur. 

Finančné dary 

Nadačný fond dm drogerie markt v Nadácii Pontis  

V roku 2013 založila dm svoj vlastný nadačný fond vedený v Nadácii Pontis. Z fondu sa aj v  obchodnom roku 2021/22 podporil grantový program Chceme si pomáhať. Cieľom podpory programu je zlepšenie aktuálneho zdravotného stavu, sociálnej situácie alebo kvality života. Ľudí do programu odporúčajú spolupracovníci dm. Obchodný rok sa tak niesol v znamení podpory 11 žiadateľov celkovou sumou 11 329 eur, ďalej troch individuálnych žiadostí – dm prispela neziskovej organizácii Človek v ohrození sumou 2 000 eur, občianskemu združeniu Lastovička, ktoré sa venuje pomoci deťom a mladistvým, sumou 2 400 eur a podporila aj projekt BUDDY organizácie Provida sumou 2 000 eur. Z nadačného fondu boli opäť vyčlenené prostriedky aj na realizáciu projektov zamestnaneckého grantového programu Iniciatíva dm {spoločne} v sume 40 018 eur.

Giving friday v dm

V poradí štvrtý rok sa v novembri 2021 dm rozhodla venovať päť percent z celkového denného obratu e-shopu mojadm.sk a všetkých svojich predajní v rámci svojej iniciatívy GIVING FRIDAY. Na vznik a vybavenie 15 vzdelávacích centier počítačovou technikou pre marginalizované skupiny sa tak vyzbierala suma 49 186 eur, vďaka ktorej vzniklo po jednom centre v Bratislave, Skalici, Trnave, Galante, Dunajskej Strede, Žiline, Čadci, Nitre, Rožňave, Prešove a Banskej Bystrici a po dvoch centrách v mestách Spišská Nová Ves a Košice. Do nich majú prístup žiaci a študenti, ktorí majú online vyučovanie, dospelí, ktorí si zvyšujú rekvalifikáciu online formou, a všetci, ktorí sa chcú akoukoľvek online formou dovzdelať, rozvinúť svoj talent alebo sa spojiť so svojou rodinou a v súčasnosti na to nemajú podmienky. Okrem toho dm venovala do týchto miestností aj ďalšiu vyradenú techniku a vybavenie, ako napríklad tlačiarne, internetové routre či kancelárske stoličky.

Verejný skleník GreenHaus

Pri príležitosti otvorenia predajne dm v OC Mlyny v Nitre v septembri 2021 podporila dm vznik verejného skleníka GreenHaus sumou 5 705 eur, ktorý je umiestnený v priestoroch Mestskej tržnice v Nitre. Jeho cieľom je poukazovať na vážnosť klimatickej krízy, s ktorou si dokáže ľudstvo poradiť len spoločnými silami. Zámerom inštalácie bolo nechať ju počas leta a jesene 2022 na starostlivosť okoloidúcich. Verejný skleník je príkladom dobrej praxe prepojenia partnera – súkromnej spoločnosti, ktorej záleží na environmentálnych témach, a práce lokálnych autorov v spolupráci so študentmi, pričom výsledkom je funkčný zásah vo verejnom priestore so spoločenským presahom. 

Mojich sedem stromov v Starom Meste v Bratislave

V novembri 2021 otvorila dm v bratislavskej Eurovei svoju najväčšiu predajňu na Slovensku, ktorej otvorenie bolo spojené s podporou realizácie ekologického projektu Mojich sedem stromov v Starom Meste, v rámci ktorého podporila Bratislava-Staré Mesto starostlivosť o sedem chránených stromov nachádzajúcich sa v tejto mestskej časti. Spoločnosť dm drogerie markt prispela na tento projekt sumou 6 241 eur.

Liga proti rakovine

V apríli 2022 sa v  predajniach dm uskutočnila zbierka Ligy proti rakovine – Deň narcisov. Cieľom zbierky bola podpora a pomoc onkologickým pacientom prostredníctvom dobrovoľných príspevkov zákazníkov, za ktoré získali pri pokladnici žltý narcis ako prejav spolupatričnosti. Zbierka mala okrem iného aj edukatívny charakter – informovať verejnosť o potrebe prevencie a skríningoch. Počas dvoch dní sa podarilo vyzbierať 22 182 eur. K tejto sume dm ešte pridala 3 078 eur, čo sa rovná 30 % denného obratu za prvý deň otvorenia novej predajne v Nitre v OC Promenada, ktorá v čase zbierky privítala vo svojich nových priestoroch prvých zákazníkov. 

Zber vrchnákov  

V obchodnom roku 2021/22 dm aj naďalej pokračovala vo verejnej zbierke plastových vrchnákov. Je určená pre deti vo veku do 18 rokov, ktoré bojujú s nepriaznivou zdravotnou situáciou a potrebujú pomoc s cieľom zlepšiť svoj zdravotný stav. V obchodnom roku 2021/22 sa vyzbieralo 16 ton plastových vrchnákov v hodnote 3 000 eur. Vyzbierané prostriedky sú určené na úhradu rehabilitačného pobytu na zlepšenie zdravotného stavu Janky B. Podpora je systematická a dlhodobá – dm s týmto projektom začala už v roku 2015, do dnešného dňa sa jej podarilo vyzbierať približne 68 ton plastových vrchnákov a naďalej v ich zbieraní pokračuje.

expresné vyzdvihnutie

dm AKO ATRAKTÍVNY ZAMESTNÁVATEĽ 

LutherOne prieskum spokojnosti spolupracovníkov

dm ako spoločnosť orientovaná na ľudí – na zákazníkov, partnerov, dodávateľov a v neposlednom rade na svojich spolupracovníkov berie každý názor vážne a zaoberá sa ním. Začiatkom obchodného roka 2021/22 tak spustila na Slovensku prieskum spokojnosti spolupracovníkov LutherOne, prebiehajúci opakovane v mesačnom rytme. Jeho výsledky sa stali dôležitou súčasťou rozhovorov a porád. 

Podľa vyhodnotenia spoločnosti LutherOne, ktorá realizuje tieto prieskumy v rôznych segmentoch v 36 krajinách, sa dm Slovensko darí výnimočne dobre a dosahuje nadpriemerné výsledky v porovnaní s trhovým priemerom. Návratnosť prieskumu v priemere prevyšuje dve tretiny. Pozostáva zo spolupracovníkov, stážistov a žiakov duálneho vzdelávania, ktorí prevažne považujú ponúkanú možnosť vyjadriť sa za veľmi dôležitú. Miera spokojnosti s prácou v dm aktuálne dosahuje 92 %.

V odporúčaní spoločnosti sa dm radí medzi najlepších 10 % v odvetví. Tento výsledok sa kontinuálne zlepšuje a vďačí najmä tomu, že viac než 9 z 10 spolupracovníkov odporúča produkty a služby dm.

Napriek negatívnemu trendu na trhu si dm udržuje pozitívny vývoj v hlavných indikátoroch, najmä v hrdosti na značku a klíme, vysoko hodnotená je jej spoločenská zodpovednosť, informovanosť a orientácia na zákazníka, ktorá spolu s ďalšími ukazovateľmi reflektuje spoločnosť ako silne prozákaznícku. 

Prieskum spokojnosti spolupracovníkov v dm krajinách

Po šesťročnej prestávke mali spolupracovníci dvanástich dm krajín možnosť opäť vyjadriť svoj názor aj v Prieskume spokojnosti spolupracovníkov v dm krajinách. Prieskum prebiehal na na jar 2022 a zúčastnilo sa ho spolu 1424 spolupracovníkov a žiakov duálneho vzdelávania dm Slovensko. 

89 % spolupracovníkov a žiakov považuje dm za veľmi dobrého zamestnávateľa, ktorý berie vážne fyzické i duševné zdravie a stará sa o svojich spolupracovníkov aj v ich ťažkých životných situáciách. To je o 17 % viac ako v roku 2016, pričom v spokojnosti vedie centrála s 94 %. Svojim priateľom a známym by dm ako zamestnávateľa odporučilo o 15 % viac opýtaných ako v poslednom prieskume. 

Naprieč všetkými pracoviskami dm Slovensko cíti aktívnu podporu zo strany svojho tímu, ako aj vedúceho až 90 % ľudí. Rovnaké percento spolupracovníkov a žiakov je spokojných s ponukou vzdelávania na svoj pracovný aj osobný rozvoj. V tejto oblasti zaznamenal najvýraznejší posun oproti roku 2016 práve centrálny sklad, kde sa množstvo pozitívnych hodnotení zvýšilo zo 47 na 86 %. Zodpovedný prístup spoločnosti je popri podpore celostného zdravia, osobnostného i odborného rozvoja a vzdelávania badateľný aj v oblastiach ekologickej a sociálnej udržateľnosti. Až 94 % spolupracovníkov a žiakov uviedlo, že dm koná zodpovedne a nad rámec zákona voči spolupracovníkom, komunitám, životnému prostrediu a zákazníkom. Dôvodom na radosť je aj to, že 92 % spolupracovníkov a žiakov považuje svoju činnosť v dm za zmysluplnú a 85 % je otvorene hrdých na to, že pracujú v spoločnosti dm.

Vzdelávanie spolupracovníkov dm 

Napriek tomu, že niektoré vzdelávacie aktivity pokračovali v online forme, v obchodnom roku 2021/22 sa opäť podarilo vrátiť aj k prezenčnej forme mnohých aktivít, pričom dm aj naďalej umožňuje spolupracovníkom vzdelávať sa oboma formami. Vzdelávanie spolupracovníkov dm prispôsobuje aktuálnym podmienkam vonkajšieho a interného prostredia. Online forma ponúka možnosť účasti na webinároch vedených internými alebo externými lektormi a samoštúdiom prostredníctvom digitálnych kurzov, ktoré si môžu spolupracovníci vybrať zo širokej palety v koncernovej vzdelávacej platforme Lernwelt. Všetky digitálne kurzy sú dostupné každému spolupracovníkovi a môže sa vzdelávať z prostredia, ktoré mu na samoštúdium vyhovuje. Ide o prostredie, či už v práci alebo aj z domu, v rámci pracovného času.

Vzdelávacie aktivity sú rozdelené na dva smery, a to Vzdelávacie aktivity ako základ pre výkon funkcie, ktoré sú úzko späté s náplňou práce a sú súčasťou zapracovávania sa každého novoprijatého spolupracovníka na pozíciu, na ktorú do dm nastupuje, a Vzdelávacie aktivity ako podpora v kariérnych dráhach. Spolupracovníci v obchodnom roku 2021/22 mali možnosť zažiť aj iné vzdelávania, ako sú webináre alebo workshopy, a to vzdelávanie zážitkovou formou.

V súvislosti s prebiehajúcou kampaňou Inšpirácia sa v dm organizoval kreatívny divadelný workshop s názvom Valčík s mojím zvedavým Ja pod taktovkou režiséra Silvestra Lavríka a jeho tímu. Workshop bol obdobou žiackeho ZáŽiT(k)u a zúčastnilo sa ho 28 spolupracovníkov z celého Slovenska z rôznych pracovných pozícií. Predstavenie so sprievodným programom sa konalo v máji 2022. 

V priestoroch Neologickej synagógy v Žiline sa v júni na interaktívnom podujatí pod názvom Workshopfest stretlo 183 spolupracovníkov z prevádzok z celého Slovenska spolu s obchodnými partnermi dm. Vďaka sérii vzdelávacích a interaktívnych workshopov tak získali množstvo skúseností a užitočných informácií pre seba, svojich kolegov a zákazníkov. Dvojdňové podujatie poňalo viacero užitočných tém (pánsky svet, pleťová, vlasová a dekoratívna kozmetika, domácnosť, zdravá strava, certifikácia bioproduktov, doplnky výživy, diagnostika tela, fyzioterapia a mnohé ďalšie) a bolo rozdelené do ôsmich blokov. Ku každej téme bola priradená konkrétna skupina pozostávajúca zo spolupracovníkov z predajní. Po prezentácii nasledovala diskusia s odborníkmi. Jednotliví dodávatelia sa spolupodieľali na tvorbe obsahu a vedení jednotlivých prednášok. 

Benefity spolupracovníkom 

Oblasť benefitov bola aj v obchodnom roku 2021/22 posilnená pravidelnou intenzívnou komunikáciou na všetkých spolupracovníkov s cieľom zvyšovania povedomia o benefitoch. Všetkým spolupracovníkov bol okrem pravidelného kreditového čerpania poskytnutý benefit určený na zvýšenie podpory zdravia na využitie služieb v rôznych zdravotníckych a rehabilitačných zariadeniach. V priebehu roka taktiež prebiehala aktívna komunikácia so spolupracovníkmi a dm robila všetko pre to, aby na základe ich potrieb a požiadaviek bola ponuka benefitov neustále rozširovaná.  Na podporu tímovosti a taktiež fyzického a psychického zdravia boli v júni 2022 zorganizované spoločné dm športové hry. Všetkým spolupracovníkom vrátane rodičov na materskej alebo rodičovskej dovolenke dm poskytla darčekové poukazy v hodnote 200 eur na nákup tovaru v predajniach dm a tak im pomohla v tejto neistej dobe. Žiaci odborného vzdelávania a stážisti majú aj naďalej rovnaké možnosti poskytovania a čerpania benefitov ako ostatní spolupracovníci.

Stratégia zdravia a zdravia v práci 

V posledných rokoch, keď bolo nutné vyrovnávať sa s nepriaznivými okolnosťami pandémie, prípadne vypuknutia ozbrojeného konfliktu na Ukrajine, poskytovali programy Zdravá firma a Záchranná sieť oporu v neistote. Keďže spoločnosť dm predpokladala možné následky v podobe posttraumatických reakcií, boli pripravené programy, ktoré predchádzali negatívnym dôsledkom. Keďže nebolo možné stretávať sa, o to komplikovanejšie bolo udržať kontakt so spolupracovníkmi aj naďalej. Nádej a poďakovanie sa darilo šíriť rôznymi videoposolstvami s konkrétnymi postupmi. 

Programy Zdravá firma a Záchranná sieť boli pre spolupracovníkov dm k dispozícii ešte pred pandémiou, vojnou na Ukrajine a energetickou krízou a spolupracovníci si k nim vytvorili dôveru.

Do ďalšieho ročníka programu Zdravej firmy sa prihlásilo násobne viac spolupracovníkov. dm si uvedomuje, že spolupracovníci očakávajú oporu a podporu. Aj vzhľadom na náročnú ekonomickú situáciu sa nebránila rozšíreniu programu Zdravej firmy, naopak, od počiatku dávala najavo, že jej  záleží na tom, ako sa jej spolupracovníci cítia. Týmto sa naplňuje motto Zdravej firmy „dm sa chce postarať o ľudí aj inak, ako len výkonnostne“. 

V rámci programu Univerzita osobného rozvoja jej absolventi ukončili v mesiaci október 2022 druhé kolo sebapoznávacieho, zážitkového a tvorivého programu.  

Duálne vzdelávanie – vzdelávanie pre prácu v dm 

dm privítala už 11. generáciu žiakov stredných odborných škôl. Aktuálne v  duálnom vzdelávaní študuje 126 žiakov, čo je o 11 % viac ako v predošlom školskom roku, z ktorých 33 nastúpilo do prvého ročníka. Žiaci študujú v troch odboroch. Dva z nich pripravujú absolventov pre prevádzku. Ide o študijný odbor obchodný pracovník a učebný odbor predavač. V týchto odboroch študuje 106 žiakov. Tretím odborom je študijný odbor obchodná akadémia, ktorý pripravuje žiakov na prácu v centrálnych rezortoch. V tomto odbore študuje 20 žiakov. dm spolupracuje so 14 strednými odbornými školami v rámci celého Slovenska a s Obchodnou akadémiou na Račianskej ulici v Bratislave. K 1. septembru 2022 duálnym vzdelávaním sprevádza žiakov 171 spolupracovníkov dm, ktorí získali certifikát inštruktora. Osvedčením o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania disponuje 122 filiálok, centrála spoločnosti a logistické centrum v Senci.  

Okrem zabehnutých vzdelávacích aktivít na rozvoj odbornosti a osobnosti, ako napríklad ZáŽiTo(k) či Herbárium, bol v obchodnom roku 2021/22 spustený pilotný program Ako rozvíjať svoje JA. Je určený pre žiakov odborného výcviku od prvého až do štvrtého ročníka a zapojilo sa doň až 112 žiakov. Hlavná myšlienka vzniku a spustenia tohto programu bola posilnenie dualistov nielen po stránke odbornostnej, ale aj mentálnej. Tento workshop má podporiť schopnosť rozpoznať emócie, porozumieť, čo nám iní hovoria, a chápať, ako naše emócie ovplyvňujú ľudí okolo nás. Zároveň dochádza k rozvoju a vzdelávaniu dualistov v kľúčových oblastiach pracovných aj osobných zručností, a to konkrétne v 4c kompetenciách budúcnosti, ktorými sú – komunikácia, spolupráca, kreativita a kritické myslenie. Na základe pozitívneho hodnotenia samotných žiakov sa dm rozhodla program opäť otvoriť  pre všetky ročníky aj v ďalšom obchodom roku.

Náborová kampaň na duálne vzdelávanie s dm 

Aj v obchodnom roku 2021/22 pokračovala dm v náborovej kampani na duálne vzdelávanie, ktorej cieľom bolo motivovať a nadchnúť mladých ľudí pre duálne štúdium v odboroch Obchodný pracovník, Obchodná akadémia a Predavač. Komunikácia sa zameriavala na dva smery – na rodičov a samotných žiakov deviatych ročníkov. Práve na komunikáciu s nimi a odkomunikovanie výhod duálu v jazyku mladých ľudí dm využívala okrem všetkých dostupných komunikačných nástrojov aj instagramový kanál dm_dual. Je to ďalší kanál, cez ktorý prebieha komunikácia s uchádzačmi, ktorí prejavia záujem o štúdium v dm. Na správe žiackeho instagramu sa podieľajú aj samotní žiaci duálneho vzdelávania dm, ktorí prinášajú informácie zo „svojho sveta“. Veľkej obľube v kruhu žiakov študujúcich duálne sa teší aj interný žiacky časopis dmDUÁL, ktorý vychádza dvakrát do roka. Vďaka týmto aktivitám majú žiaci jedinečnú príležitosť vyskúšať si popri škole aj rôzne formy komunikácie v praxi a rozšíriť tak svoje zručnosti.

Marginalizované skupiny v systéme duálneho vzdelávania 

V školskom roku 2021/22 pokračovala dm v práci s mladými ľuďmi z vylúčených rómskych komunít. Prostredníctvom duálneho vzdelávania im ponúka možnosť získať kvalitné odborné vzdelanie v odbore predavač a tak ich pripraviť na prácu v odvetví obchodu. Vzdelávanie je zamerané aj na osobný rozvoj, ktorého cieľom je pomôcť týmto mladým ľuďom úspešne sa integrovať do spoločnosti.

Vysokoškolské vzdelávanie 

V akademickom roku 2021/22 bol začatý 2. cyklus študijného programu Ekonómia a manažment v obchode. Do štúdia sa zapojlo a úspešne ukončilo 1. ročník štrnásť spolupracovníkov dm z centrálneho skladu, prevádzky a centrálnych rezortov.  Tento program bol pripravený v spolupráci s Masarykovou univerzitou v Brne a je zameraný na zvýšenie kvalifikácie v oblasti podnikovej ekonómie a manažmentu v retaili. Zároveň dvanásť ďalších spolupracovníkov pokračovalo v treťom ročníku bakalárskeho programu Podnikový manažment a traja z nich ďalej pokračujú na univerzite
v magisterskom štúdiu v programe Podniková ekonomika a manažment. 

Vzdelávanie pre prácu v dm – drogérista – poradca pre obchod, krásu, zdravie a domácnosť 

V obchodnom roku 2021/22 sa do 3. ročníka 9-mesačného interného vzdelávacieho programu Drogérista prihlásilo 42 spolupracovníkov. Výučba prebiehala v dvoch skupinách kombinovanou, teda prezenčnou aj online formou. Novinkou vzdelávacieho programu bolo navýšenie počtu vyučovacích hodín z 250 na 272. Budúci absolventi sa vzdelávajú v oblastiach chémie, botaniky, biológie, náuky o zdravej výžive, toxikológie, kozmetiky, farmakológie, podnikového hospodárstva a drogéristických kompetencií. Proces vzdelávania je zastrešený externými a internými lektormi. Záverečné skúšky absolvuje 29 spolupracovníkov, ktorí získajú ministerstvom školstva akreditovaný certifikát. Svoje nadobudnuté znalosti uplatnia v odbornom poradenstve zákazníkom a v internom vzdelávaní ako budúci lektori vzdelávacích a rozvojových aktivít.

Školiaca filiálka

Aj v obchodnom roku 2021/22 pokračovala dm v myšlienke školiacej filiálky pre mesto Bratislava a jeho okolie. Jej cieľom je nielen efektívne zorganizovať výberový proces od zadania inzercie cez absolvovanie pracovných pohovorov až po prijatie nových kolegov, ale taktiež sústredenie sa najmä na ich kvalitné zaškolenie, ktoré je často úzko prepojené s dlhodobou spoluprácou. Počas pobytu nového  spolupracovníka v školiacej filiálke sa tím školiteliek postará o jeho dôkladné a precízne zapracovanie. Noví spolupracovníci absolvujú školenia, ktoré im pomáhajú pri prvých kontaktoch so zákazníkmi, oboznámia sa s internými predpismi dm, ako aj s prostredím, v ktorom budú pracovať. Po zapracovaní nový spolupracovník prechádza na svoju kmeňovú filiálku, kde ho po skončení zapracovania opäť navštívi školiaci tím a urobí s ním rozhovor po zapracovaní. Hlavným cieľom je kvalitne zapracovaný spolupracovník do činností na pozíciu predavač podľa plánu zapracovania v školiacej filiálke. Zároveň školiaci tím ponúka pri voľných kapacitách aj možnosť kvalitného doškolenia súčasného personálu. Cieľom zapracovania v školiacej filiálke je najmä zníženie fluktuácie novonastúpených spolupracovníkov z dôvodu nedostatočného zapracovania a neistoty pri prevzatí úloh.

Deň otvorených dverí

V obchodnom roku 2021/22 sa po prvý krát v histórii podarilo zorganizovať deň otvorených dverí v jednej z filiálok dm. Prostredníctvom sociálnych sietí bola oslovená široká verejnosť a potencionálni uchádzači o zamestnanie sa mohli prísť pozrieť a vidieť priamo na ploche predajne, v čom spočíva práca personálu filiálky. Školiacim tímom boli účastníci bližšie informovaní o pracovnom pomere, benefitoch a mzdovom ohodnotení v spoločnosti. Šiesti účastníci dňa otvorených dverí sú už súčasťou personálu na prevádzke.

NOVINKY V OBLASTI EKOLÓGIE A UDRŽATEĽNÉHO ROZVOJA

Ekológia a udržateľnosť  v sortimente značiek dm

dm naďalej rozvíja svoju stratégiu udržateľnosti pri vývoji a produkcii značiek dm, ktorá okrem ekologického aspektu zohľadňuje aj sociálnu a kultúrnu zodpovednosť dm. V rámci tejto stratégie sa zameriava na aktualizáciu sortimentov jednotlivých značiek s cieľom ponúknuť zákazníkom udržateľnejšie alternatívy, ako napríklad náhradné náplne, viacnásobne použiteľné produkty, produkty s optimalizovaným zložením obsahujúce prírodné a biologicky odbúrateľné zložky, certifikované suroviny či alternatívne suroviny (upcycling). 

V sortimente značiek alverde, Balea, denkmit a babylove sa tak v  obchodnom roku 2021/22 objavili viaceré náhradné náplne či už sprchovacích a umývacích gélov, tekutých mydiel, šampónov, alebo prostriedkov na riad, ktorými oproti produktom v bežných obaloch dokáže dm znížiť množstvo obalového materiálu až o 70 %. 
 
V oblasti udržateľných dodávateľských reťazcov a sociálnej zodpovednosti kladie dm dôraz na transparentnosť v dodávateľskom reťazci, dlhodobú spoluprácu, sociálne a environmentálne priaznivé výrobné podmienky, ako aj dôkladný výber surovín, a to najmä starostlivý výber materiálov a šetrenie primárnymi materiálmi. Ťažiskovou témou ostáva zmiernenie vplyvu na životné prostredie a najmä redukcia emisií CO2 pri všetkých značkách dm. Cieľom dm do roku 2030 je 20-percentné zníženie emisií v porovnaní s hodnotou z roku 2021/22. V tomto smere dm pracuje na rozšírení portfólia produktov Pro Climate, ktoré sú neutrálne k životnému prostrediu a vyrábajú sa takým spôsobom, aby zanechávali čo najmenšiu možnú ekologickú stopu. Sortiment výrobkov Pro Climate sa rozrástol o tuhé sprchovacie mydlo, tekuté mydlo a tuhý šampón pod značkou dm alverde, pričom momentálne je v sortimente 17 produktov Pro Climate. 
 
Dôležitou súčasťou stratégie udržateľnosti je aj funkčný manažment obalových materiálov, zameraný na správny výber materiálov, redukciu obalových materiálov, zvyšovanie recyklovateľnosti a zvyšovanie podielu recyklovaných materiálov. Do roku 2025 plánuje dm zredukovať množstvo nasadených plastov v porovnaní s množstvom z roku 2018 o 45 %. Ďalšími cieľmi v tejto oblasti sú minimálne 50-percentný podiel recyklovaného materiálu na non-food obaloch a 90-percentná recyklovateľnosť obalov. V súlade so zadefinovanými cieľmi pribúdajú na obaly výrobkov dm informácie o použití recyklovaných materiálov, pričom koncom roka 2021 tvoril recyklovaný materiál už 33 % z celkového množstva nasadených plastov. Ďalším míľnikom v tejto oblasti je nasadenie recyklovaného hliníka, ktorý dm využíva na produkty v dózach od jari 2022. Optimalizáciou postupne prešli gély na holenie značiek Balea a Balea MEN, ktoré pozostávajú z minimálne 50 % recyklovaných materiálov, nasledujú deo spreje Balea, ktoré obsahujú až 75 % recyklovaného materiálu, a postupne dôjde k aktualizácii aj ďalších kategórií, ako napríklad suchých šampónov a tužidiel. 

no planet b

Od októbra 2022 sa nachádza na pultoch všetkých predajní a v e-shope dm nová exkluzívna značka no planet b, ktorej zámerom je spraviť ďalší aktívny krok k ochrane klímy a životného prostredia. Značka sa zameriava na tému upcyklácie z nepoužitých vedľajších produktov vrátane tých z výroby potravín, akými sú napríklad čerešňové kvety, olivové listy, olej z čučoriedok, extrakt z vlašských orechov či baby broskyne, z ktorých vytvorila nových beauty hrdinov – kozmetické výrobky šetriace zdroje. V úvodnej fáze je v ponuke dm 12 produktov. Značka no planet b expanduje nielen na slovenský trh, ale aj na pulty úplne všetkých dm krajín. Keďže dosah klimatickej zmeny ovplyvňuje predovšetkým mladú generáciu, stala sa práve ona dôležitou súčasťou tejto značky. Do procesu tak boli hneď od začiatku zapojení aj žiaci odborného výcviku nemeckej dm, ktorí sa spolupodieľali na vypracovávaní a rozvíjaní receptúr, dizajnu či hodnoty značky.

dmBio 

Portfólio značky dmBio sa rozšírilo o viacero zaujímavých noviniek. Jednou z nich je ovsený koncentrát dmBio 500 ml pod značkou Pro Climate, z ktorého si zákazník dokáže vyrobiť až 1,5 l ovseného nápoja. Sortiment dm bol rozšírený aj o novinky z radu „Genussreise“, ktoré prinášajú autentický chuťový zážitok z rôznych kuchýň sveta – talianskej, gréckej a ázijskej. Novinky môžu zákazníci nájsť taktiež v sortimente kávy a čokolády. Rovnako ako bio-certifikácia je pre dm dôležitá aj sociálna zodpovednosť, preto sú výrobky certifikované aj certifikátmi Naturland a Fairtrade. Kúpou kávy dmBio Caffé de Peru dm podporuje poľnohospodárov z oblasti Juan Santos Atahualpa, ktorým popri poplatkoch Naturland a Fairtrade prispieva aj dodatočnými 40 centami z predaja 500 g balenia a 20 centami z 250 g balenia na podporu projektov v tejto oblasti. V spolupráci s foodblogerkou Biancou Zapatka vytvorili spolupracovníci dm z nemeckého produktového manažmentu výnimočne chutné vegánske produkty, ktoré mohli zákazníci nájsť v predajniach dm a v e-shope ako limitovanú edíciu. 

Podpora lokálnej produkcie

dm aj naďalej pokračuje v podpore lokálnych producentov kozmetiky. Rozšírený bol listing pri úspešných značkách Dulcia a Botanica Slavica v sortimente systémovej starostlivosti o tvár. V rámci úzkej spolupráce spoločnosti dm s dermatologičkou Sandrou Rozborilovou bol rozšírený rad produktov značky Dr. Sandra pri starostlivosti o tvár a v najbližšom čase sa zákazníci môžu tešiť aj na novinky zo systémovej starostlivosti o telo – telové mlieka a telový olejový gél. Značka Mark sa rozrástla o pleťové oleje a pleťové séra. Sortiment lokálnej produkcie bol rozšírený aj o organickú značku Skin Paradise, ktorá priniesla v rámci špeciálnej starostlivosti o telo sprchovacie elixíry a telové nektáre.

Plniace stanice

Plniace stanice dm rozšírila nielen do ďalších filiálok, ale rozšírila aj predávaný sortiment. Vo vybraných desiatich predajniach dm sú stále k dispozícii plniace stanice na pracie a čistiace prostriedky rakúskej značky Planet Pure, ku ktorým v obchodnom roku 2021/22 pribudli plniace stanice v ďalších štyroch predajniach, no tentoraz českej značky Tierra Verde s plákadlom na bielizeň, pracím gélom, prostriedkom na riad a univerzálnym čističom. V obchodnom roku 2022/23  sa plánujú inštalovať plniace stanice značky Tierra Verde v ďalších šiestich predajniach dm, čím sa celkový počet filiálok s plniacimi pultmi zvýši na 20.  Cieľom tejto ekologickej služby je prispieť k znižovaniu spotreby plastov, pretože opakovaným použitím nádob je možné ušetriť až do 60 percent plastového odpadu. Ekodrogéria je vyvíjaná v súlade s konceptom chemického minimalizmu. Typickými surovinami na jej výrobu sú extrakt z mydlových orechov, kyselina citrónová, sóda, prírodné silice a ďalšie účinné, ale pritom neškodné a v prírode ľahko odbúrateľné zložky. 

Výrobky pre domácnosť (pracie a čistiace prostriedky)

Od januára 2022 má dm v regáloch prostriedky na umývanie riadu Denkmit, ktoré boli prvými produktmi značky dm v plastových obaloch, na výrobu ktorých bol použitý plast obsahujúci 30 % recyklovaného CO2, vynímajúc etiketu a uzáver. Metódu, pri ktorej dochádza k recyklácii CO2 a jeho následným využitím ako suroviny pre ďalšiu udržateľnú výrobu, vyvinula spoločnosť LanzaTech. Tento sortiment v súčasnosti tvorí šesť produktov. Značka BIOBAULA aktívne prispieva k ochrane životného prostredia veľmi špeciálnou formou – čistiace prostriedky tejto značky nie sú balené v plastových fľašiach. Tvoria ich čistiace tablety, ktoré rozpustením vo vode vytvoria kompletný čiastiaci prostriedok. Značka Ecoegg sa v súčasnosti nachádza už vo všetkých predajniach dm. Sortiment tvoria pracie vajíčka a náhradné náplne. Nový v sortimente je aj slovenský výrobok Pracie pásiky – pásiky, ktoré sa počas prania stopercentne rozložia. Novinka od Tierra Verde Umývanie v kocke prináša výrobok na použitie v celej domácnosti – na riad, povrchy aj bielizeň. Novinka značky toilet tapes prináša tri varianty eko WC blokov, ktoré sú udržateľným riešením.

Biokozmetika 

Rad prírodnej a certifikovanej značky Ben & Anna bol rozšírený o dezodoranty v udržateľných a recyklovateľných papierových tubách. V sortimente prírodnej certifikovanej kozmetiky bola rozšírená ponuka o produkty známej konvenčnej kozmetiky značky Nivea, ktorá tento rok na trh uviedla pleťové mydlá s certifikátom Ecocert. Rozšírený bol aj listing českej značky Purity Vision o žiadané produkty jednozložkových pleťových olejov. Na pulty dm sa vracajú produkty známej nemeckej značky Lavera, ktoré sa postupne opäť dostávajú do portfólia dm. V značke dm alverde pribudla prírodná certifikovaná verzia momentálne veľmi úspešných pleťových sér. Novinkou v sortimente dm je aj certifikovaná prírodná kozmetika s ajurvédskymi koreňmi apeiron, ktorej produktová filozofia je založená na rozsiahlom a holistickom koncepte ajurvédy. Moderné formulácie sú inšpirované šesťtisícročnými poznatkami o udržateľnom účinku a spracovaní liečivých bylín a rastlín. Výrobky sú umiestnené v stopercentne recyklovateľných obaloch. Spoločnosť Apeiron sa zaviazala ku klimaticky neutrálnej výrobe a distribúcii výrobkov. 

Dámska hygiena

Svojim zákazníčkam ponúka dm prateľné a znovu použiteľné menštruačné nohavičky Jessa nature. Vrchný materiál je zložený zo 71 % bio bavlny. Plne nahradia jednorazové tampóny a vložky. Sortiment v tomto segmente doplnili aj menštruačné nohavičky Snuggs, ktoré spĺňajú reguláciu o biocídoch a ochrane životného prostredia (EU BPR, EPA).

Detský sortiment

V rámci detského sortimentu dm rozšírila ponuku v starostlivosti o zdravie o nosové spreje značky Physiomer a o nosové roztoky Libenar. V detskej výžive ponúka mamičkám novinky najvyššej biokvality v podaní kaší, chrumiek, ovocných kapsičiek či príkrmov pod značkou Gerber organic. Pri detských príkrmoch Gerber organic si nájde mamička i varianty rastlinných príkrmov bez pridanej soli. Z detskej starostlivosti stoja za zmienku stopercentne biologicky rozložiteľné stlačené viacúčelové viskózové utierky značky Genie ako alternatíva k vlhčeným utierkam.

Výživa

V roku 2021/22 dm vo vybraných filiálkach výrazne rozšírila sortiment výživových doplnkov. Ponuka bola obohatená o vitamíny v rôznych formách, ako napríklad spreje, kvapky, lipozomálne vitamíny, cmúľacie tablety, gumové cukríky alebo aj žuvačky. Zároveň bol daný priestor aj viacerým lokálnym značkám, ako napríklad Liqoil, SP service pharma, Vely či Neoglucan. 

NOVINKY V SORTIMENTE ZNAČIEK dm 

Balea

Novinkou v sortimente Balea je nový ošetrujúci rad Beauty Expert, pri ktorého vývoji sa dôraz kládol na výber vysokoúčinných látok. Portfólio produktov tvoria ľahko penivý chemický peeling, hydratačný chemický peeling s exfoliačným účinkom na pokožku, nočný krém, upokojujúce pleťové sérum, telový krémový gél a peelingové telové mlieko. Rozšírené bolo aj portfólio produktov radu Natural Beauty, a to o tuhé telové maslo, sprchovacie gély, šampóny, balzamy a kúry na vlasy. Novinky boli aj v ponuke ekologickejších alternatív, kde bol sortiment rozšírený o tuhú penu na holenie, tuhé pleťové mydlo s aktívnym uhlím a tuhé šampóny.

alverde

V obchodnom roku 2021/22 bol ukončený kompletný relaunch značky alverde. Jej produkty sa tešia vynovenému logu a sviežemu novému dizajnu, ktorý sa nesie v duchu Artifeel a spája v sebe dizajn, zameranie na detail a prvky umeleckého štýlu. Benefity produktov sú na obaloch výrobkov  komunikované kompaktne a transparentne. Novinkou v sortimente vlasovej kozmetiky je šampón na vlasy Pure, ktorý obsahuje len 10 zložiek a hodí sa na každý typ vlasov. Obal je recyklovateľný
a vyrobený zo stopercentne recyklovaného materiálu (okrem uzáveru), s ohľadom na životné prostredie. Ponuku tuhých produktov doplnilo viacero noviniek, ako napríklad tuhý krém na nohy, tuhý krém na ruky, tuhá pena na holenie či tuhý sprchovací peeling a onedlho sa v sortimente objavia aj tuhé telové maslá s prepracovaným zložením. Do ponuky boli zaradené aj dve nové pleťové séra, sérum Balance s bio zeleným čajom, ktoré podporuje vyvážený mikrobióm pokožky, a AHA sérum s obsahom prírodných ovocných AHA kyselín na rozžiarenie a hydratáciu pokožky.

babylove

Pre najmenších zákazníkov bola rozšírená ponuka produktového radu babylove nature, ktorá bola doplnená o nature krém proti zapareninám, detský sprchovací gél a šampón 2v1 nature, detský ošetrujúci kúpeľ nature a detský olej nature s obsahom mandľového oleja. 

Profissimo

Už 25 rokov ponúka značka dm Profissimo produkty pre domácnosť, ktoré sa u zákazníkov tešia veľkej obľube. Všetko sa odštartovalo ešte v roku 1997, keď sa na pulty nemeckých predajní dostali prvé vrecúška na odpad a fólie, v tom čase ešte pod názvom „Die Haushaltsprofis“. Po neustálom rozširovaní sortimentu momentálne značka Profissimo zahŕňa približne 250 produktov v stálom sortimente. 

Ivorell

Sortiment nápojov značky dm Ivorell doplnili chutné sýtené limonády v príchutiach citrón & baza, tonic a wild berry, ktoré ponúkajú ideálne osvieženie v každom ročnom období. Sú bez prídavku farbív a konzervačných látok a samozrejmosťou sú aj fľaše zo stopercentne recyklovaného materiálu. Do konca roka bude sortiment doplnený aj o tri doplnky výživy – šumivé tablety energy, immun
a relax.

Mivolis

Portfólio produktov značky dm Mivolis bolo rozšírené o niekoľko zaujímavých noviniek. Cmúľacie tablety Mivolis Cistus ochrana proti infekciám sú zdravotníckou pomôckou, ktorá podporuje pomocou obsiahnutého rastlinného výťažku z cistusu prirodzenú ochrannú bariéru slizníc úst a hrdla. Už čoskoro sa na pultoch predajní dm objaví digitálny teplomer Mivolis a rad doplnkov výživy posilní Mivolis komplex na podporu dobrého spánku, s valeriánou, L-tryptofánom, horčíkom a vitamínom B6.

PLÁNOVANÉ AKTIVITY NA OBCHODNÝ ROK 2022/23

Investície 2022/23

Na Slovensku plánuje dm v obchodnom roku 2022/23 investície vo výške vyše 20,1 milióna eur, z čoho najväčšia časť – 14,7 milióna – bude určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií je vyčlenených takmer  1,1 milióna eur, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 150-tisíc eur a do centrálneho skladu plánuje slovenská pobočka dm drogerie markt investovať 4,2 milióna eur. 

Technické novinky 2022/23

IT bezpečnosť v kontexte globálnych hybridných rizík bude v nasledujúcom období dominantnou témou rozvoja IT infraštruktúry. Prejaví sa v realizácii novej segmentácie siete, nasadzovaní komponentov HW a SW zameraných na monitoring siete a detekciu potencionálnych útokov. Ekológia a trvalá udržateľnosť budú ústredným motívom zavedenia softvérovej aplikácie na monitoring a optimalizáciu energetickej spotreby vo filiálkach, na centrále a v centrálnom sklade. Zvýšenie efektivity procesov vo filiálkach bude podporované aj nasadením viac ako 1200 kusov nových výkonných smartfónov.  

Centrálny sklad a logistika 2022/23

V obchodnom roku 2022/23 bude ukončený projekt sťahovania centrálneho skladu. Plán ukončenia je do novembra tohto roka, vďaka čomu by mala byť dm schopná pokryť všetky požiadavky prevádzky v rámci vianočných odpredajov. V novom centrálnom sklade bude inštalovaný automatický baliaci stroj, od ktorého sa očakáva jednak zrýchlenie procesu balenia, úspora baliacej fólie a aj odbremenenie spolupracovníkov, ktorých bude možné nasadiť v rámci centrálneho skladu na iné činnosti. Navyše budú v kancelárskych aj skladových priestoroch namontované SMART senzory, vďaka ktorým dôjde k úspore elektrickej energie v celom spravovanom objekte. Nový sklad bude disponovať najnovšou technológiou vyhovujúcou najvyšším štandardom efektívnej skladovej logistiky a súčasne zabezpečí spolupracovníkom efektívne plnenie pracovných úloh. Zároveň sa sklad v porovnaní s obdobnými stavbami vyznačuje vysokou triedou energetickej efektívnosti.