Hlavná navigáciaNavigácia kategóriíHlavný obsah

Hospodárske výsledky dm drogerie markt za rok 2019/2020

dm zvýšila obrat o takmer 14 percent

Bratislava 12. novembra 2020 – Spoločnosť dm drogerie markt potvrdila svojimi hospodárskymi výsledkami za uplynulý obchodný rok pozitívny trend z predchádzajúcich období, a to aj napriek pandemickej situácii. Ročný obrat slovenskej pobočky dm narástol o 13,6 percenta, keď dosiahol výšku takmer 267 miliónov eur. Súhrnný obrat celej skupiny patriacej pod rakúsku dm drogerie markt predstavuje takmer 3 mld. eur, čo znamená medziročný nárast o 5,3 percenta, pričom materská firma z Rakúska sa na tomto obrate podieľala sumou 980 miliónov eur. Podiel dcérskych spoločností na celkovom obrate skupiny zastrešenej dm drogerie markt Rakúsko tak predstavuje 67 percent. Percentuálny rast sa prejavil aj na súhrnnom obrate celého koncernu dm (zahŕňa 13 krajín vrátane Nemecka), ktorý sa oproti obchodnému roku 2018/2019 zvýšil o 2,9 percenta na 11,5 mld. eur.

„Tento rok nás zasiahla nová, dosiaľ nepoznaná situácia, ktorá nás učí žiť inak, tak spoločensky, ako aj ekonomicky. Aj keď naša spoločnosť nebola priamo zasiahnutá reštrikciami, pretože sme mohli a stále môžeme mať otvorené predajne a zásobovať ľudí produktmi dennej spotreby, stálo nás to veľa úsilia, ako aj finančných nákladov, ktoré sme investovali do ochrany zdravia našich spolupracovníkov a zákazníkov. Ako spoločnosť s vedúcim postavením na trhu sme si plne vedomí svojej povinnosti a zodpovednosti voči spoločnosti, voči svojim zákazníkom a všetkým spolupracovníkom,“ povedal Martin Podhradský, konateľ dm drogerie markt.

Opatrenia a náklady dm spojené s covidom-19 

V neočakávanej a náročnej situácii, v ktorej sa ocitla nielen dm, bolo jej prvoradou snahou zabezpečiť ochranu spolupracovníkov a zákazníkov. Hneď nato nadväzovala snaha zabezpečiť dostatok tovaru, ktorý sa v najhektickejšom období míňal enormnou rýchlosťou. Do realizovaných opatrení na ochranu zdravia pri práci pre spolupracovníkov dm bol zahrnutý prídel antibakteriálnych gélov, ochranných rúšok a štítov, dezinfekčných sprejov, rukavíc, vitamínov a pracích prostriedkov nevyhnutných na údržbu ochranných rúšok. Taktiež bolo zavedené preventívne meranie teploty spolupracovníkom na všetkých pracoviskách bezkontaktným teplomerom alebo termokamerou. dm dodržiavala aj zvýšenú dezinfekciu plôch a miest s kontaktom zákazníkov (vozíky a pokladnice), dezinfekciu rúk vo forme stojanov umiestnených pred vstupom do predajne a nainštalovala ochranné plexisklá na pokladniciach a informačné oznamy na dodržiavanie opatrení ÚVZSR.

Náklady dm spojené s realizáciou opatrení sa vyšplhali do konca septembra 2020 na úroveň jedného milióna eur. Tieto náklady zahŕňajú prostriedky na ochranu zdravia spolupracovníkov a zákazníkov, dezinfekciu priestorov, mzdové náklady agentúrnych pracovníkov, SBS a mnohé ďalšie. Navyše bilancia hospodárskych výsledkov umožnila dm aj vyplatenie finančného príspevku takmer 1 700 spolupracovníkom v celkovom náklade približne 600 000 eur. dm ako spoločnosť súdržná so svojimi spolupracovníkmi sa rozhodla vyplatiť príspevok aj tým spolupracovníkom, ktorí sa v čase pandémie priamo nepodieľali na chode spoločnosti. Myšlienka vyplatenia príspevku totiž nespočívala v odmenení spolupracovníkov za vykonanú prácu, ale v zmiernení nepriaznivých dôsledkov pandémie na ich každodenný život.

Investície 2019/2020

V uplynulom obchodnom roku realizovala dm na Slovensku investície vo výške približne 10 miliónov eur, z čoho najväčšia časť – 8,9 milióna eur  bola určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií bolo vyčlenených 475 430 eur, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 510 000 eur a do centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt investovala 295 500 eur.  

Rozvoj pobočkovej siete

Počet slovenských pobočiek dm sa v obchodnom roku 2019/2020 k 30. septembru 2020 zvýšil na 152. Do konca tohto kalendárneho roka plánuje dm na Slovensku otvoriť ďalšie dve nové filiálky, a to v Prešove a v Senci. Do konca nového obchodného roka (t. j. do 30. septembra 2021) by na Slovensku malo byť celkovo 158 filiálok dm.   

K 30. septembru 2020 mal koncern dm v 13 krajinách spolu 3 765 filiálok. Najviac ich je v Nemecku, kde je spolu 2 024 filiálok, a v Rakúsku, ktoré ich má 386. Nasleduje Maďarsko s 263 filiálkami, Česko ich má 239, Chorvátsko 160, Slovensko aktuálne 152, Rumunsko 113 a Srbsko 106. Zvyšné krajiny majú menej ako sto filiálok.  

dm aj v minulom obchodnom roku sledovala zmeny na trhu, ktoré sa premietli aj do prestavby spojenej so zväčšením plochy vybraných filiálok. V rámci projektu pracovnej skupiny „Zo skladu do regálov“ bolo na prestavbu prehĺbenia regálov vybraných 20 filiálok. Cieľom tohto projektu je prehĺbiť police v layoutoch na filiálke, kde sa objemovo odpredá najviac tovaru, čo optimalizuje procesy organizácie obchodu, zaisťuje vyššiu dostupnosť produktov pre zákazníkov, prispieva aj k zníženiu manipulácie s tovarom a odľahčeniu skladu na filiálke. Ďalšia zmena rozloženia sa má začať v obchodnom roku 2021/2022, čo prinesie zefektívnenie procesov toku tovaru v predajni. Okrem iného v súčasnosti prebieha testovanie nových cenovkových líšt, ktoré sú odolnejšie proti opotrebovaniu a UV žiareniu a ktorých výhodou je dlhšia životnosť a tým aj zníženie odpadu.

Nárast počtu zamestnancov

Dôsledkom neustáleho rozširovania pobočkovej siete je aj zvýšenie počtu spolupracovníkov dm. 
K 30. septembru 2020 mala dm drogerie markt na Slovensku 1 648 aktívnych spolupracovníkov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,2 percenta. Celkovo dm zamestnáva 62 606 ľudí v 13 krajinách. 

Zákaznícke nákupy

V porovnaní s obchodným rokom 2018/2019 sa znížilo množstvo zákazníckych nákupov na takmer
20,15 milióna, čo predstavuje približný pokles o 2,7 %. Napriek miernemu poklesu v počte zákazníckych nákupov, ktorý odráža zmenu nákupného správania zákazníkov v dôsledku pandémie, sa oproti minulému roku eviduje výraznejší nárast výšky priemerného nákupu zákazníkov. Zákazníci tak realizovali nákupy v menšej frekvencii, ale vo vyšších hodnotách. V obchodnom roku 2019/20 bol priemerný denný počet zákazníckych nákupov 55 040 a priemerný mesačný počet nákupov viac ako 1,678 milióna. 

Technické novinky dm 2019/2020

Na filiálkových smartfónoch, ktorými sú vybavení všetci spolupracovníci dm na filiálkach vrátane žiakov dm, bola aktivovaná nová funkcia na podporu poradenstva zákazníkovi. Nachádzajú sa v nej rozšírené informácie o tovaroch, ako napríklad doplňujúce informácie o použití, skladovaní či zložení tovaru. Keďže takmer všetci spolupracovníci centrály vrátane žiakov boli už dávno pred rozšírením ochorenia covid-19 vybavení notebookmi a aplikáciami Office 365, boli v prvej vlne pandémie vďaka nasadeným technológiám plne pripravení na prácu online z domu. Toto umožnilo okamžité fungovanie práce a komunikácie v online prostredí.

Centrálny sklad a logistika 2019/2020

V uplynulom obchodnom roku dm naďalej pokračovala v obmene skladového vozového parku s batériami Li-Ion v centrálnom sklade, kde má toto riešenie nielen pozitívny vplyv na zníženie nákladov, ale aj na životné prostredie. V súvislosti s pandémiou boli v centrálnom sklade zavedené hygienické opatrenia nad rámec potrebných opatrení tak, aby nebol ohrozený tok tovaru od dodávateľov k zákazníkovi. V rámci dosahu logistiky na životné prostredie bol spoločne so špedičným partnerom otestovaný nový ťahač s pohonom LNG. Test potvrdil jeho pozitívny vplyv na ekológiu a životné prostredie, no čo sa ekonomickej stránky testu týka, tak v súčasných podmienkach, keď je na Slovensku k dispozícii iba jedna čerpacia stanica na LNG a bez dotácií a finančnej podpory zo strany štátu, je tento spôsob prepravy finančne veľmi náročný.   

e-shop dm

Koncom tohto obchodného roka prešla webová stránka dm redizajnom v duchu „all-for-mobile“. Zákazníkom bolo okrem nového dizajnu, zameraného najmä na mobilné zariadenia, sprístupnených aj množstvo nových funkcií, ako napríklad Moje obľúbené produkty na jednom mieste či Posledný nákup. Zároveň po novom dostal zákazník možnosť ostať prihlásený vo svojom zákazníckom konte až 30 dní po prihlásení sa doň. 

V januári spustila dm novú službu, a to možnosť získania štandardných bodov v rámci vernostného programu active beauty už aj za nákup cez e-shop. Následne, od júna, spustila dm vo svojom e-shope aj ďalšiu službu, a to možnosť získania extra bodov za nákup produktov zaradených do automatických aktivít zákazníckeho programu. Zbierať štandardné body programu active beauty môžu v e-shope dm nielen registrovaní zákazníci, ale aj tí, ktorí vykonávajú jednorazový nákup bez registrácie. Na zbieranie extrabodov je nutné, aby bol zákazník v čase objednávania prihlásený do svojho konta pre e-shop a do objednávky doplnil a potvrdil číslo svojej zákazníckej karty. Tieto extra body predstavujú  tie isté body, ktoré by zákazník dostal za automatické aktivity počas nákupu vo  filiálke dm, bez nutnosti ich predošlej aktivácie v kupónovom centre.  Od júna boli spustené aj každomesačné špeciálne automatické aktivity určené výhradne na nákupy v e-shope, ktoré sú zákazníkom k dispozícii vždy len na daný mesiac. Zákazníci e-shopu všetky možnosti zbierania bodov aktívne využívajú, pričom až takmer 60 % online nákupov je realizovaných so zákazníckou kartou.

Počas prvej vlny pandémie, keď neočakávane viacnásobne narástol počet objednávok, sa za pomoci filiálkového komisionovania s pracovníkmi filiálok podarilo rýchlo tento počet objednávok spracovať, a tak bolo zákazníkom v relatívne rýchlom čase zabezpečené štandardné doručenie objednaného tovaru.

Téma LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) je neustále dôležitá aj pre e-shop, kde sa dm snaží redukovať obalový materiál do takej miery, aby sa produkty zákazníkom dostali nepoškodené, ale aby bol zároveň vytváraný čo najmenší odpad. Z tohto dôvodu bolo zavedené okrem balenia do kartónov aj balenie do plastových obálok, ktoré majú výrazne menší dosah na životné prostredie ako bežná zásielka. 

VERNOSTNÝ PROGRAM

active beauty

Zákaznícky program active beauty sa môže pochváliť rastúcim počtom členov, čo vypovedá o jeho neutíchajúcej obľube medzi slovenskými zákazníkmi. V roku 2020 inovovala dm zasielanie adresných zásielok v rámci zákazníckeho programu, a to zadefinovaním takzvaných komunít podľa ich preferencií daných tovarových skupín, ale aj ich afinity k rôznym formám komunikácie, ako napríklad pošta alebo e-mail. dm realizuje mailingy a elektronické newslettre pre zákazníkov aj podľa ich využívania zákazníckej karty, v rámci ktorého sa sleduje frekvencia, výška nákupov, preferencia využívania výhod v programe (afinita k poštovým alebo elektronickým zásielkam, využívanie formy kupónov na viacnásobné body a podobne). Do dialógu so zákazníkmi aktívne prispievajú i dodávatelia, ktorí majú možnosť touto formou predstaviť rôzne novinky, prípadne zaujímavé inovácie produktov.

Významnou novinkou v zákazníckom programe je úplne nová aplikácia pre mobilné telefóny s názvom dm active beauty Slovensko. V septembri bola spustená v skúšobnej prevádzke a od 1. októbra je plne k dispozícii pre všetky mobilné telefóny s operačnými systémami android a iOS. Oproti pôvodnej aplikácii prináša väčšiu interaktivitu, ako aj priamy prístup k všetkým výhodám zákazníckeho programu priamo z mobilného telefónu. Do 31. decembra 2020 je možné za jej aktiváciu získať aj 100 bonusových bodov.

Inováciami prešiel aj systém rozposielania e-newsletterov, a to rozposielaním nových, takzvaných triggered e-newsletterov. Ide o taký  systém, kde základom je východzí e-newsletter, na ktorý je naviazaný ďalší, rozvíjajúci alebo dopĺňajúci tému, ktorá bola načrtnutá už v prvom. Tento typ newslettera nedostane pritom každý adresát výchozieho e-newslettera, ale len ten, ktorý v ňom klikol na niektorú z vyobrazených položiek. 

OCENENIA

Najzamestnávateľ 2019

V ôsmom ročníku ankety Najzamestnávateľ, ktorú vyhlasuje spoločnosť Profesia, sa dm umiestnila za rok 2019 v prvej desiatke spomedzi nominovaných spoločností v kategórii Obchod a služby. 

MasterCard Obchodník roka s drogériou 2019

Spoločnosť dm drogerie markt sa v súťaži Mastercard Obchodník roka 2019 aj po siedmy raz stala víťazom v kategórii Obchodník s drogériou a parfumériou. V oboch špeciálnych kategóriách – Absolútny víťaz a Cena verejnosti – si tradične obhájila druhé miesto. Tento rok sa do hlasovania o Cenu verejnosti zapojilo celkovo 44 864 ľudí, pričom dm získala 20 218 hlasov. Výsledné ocenenia predstavujú mapu maloobchodu a slúžia zákazníkom na orientáciu na trhu.

Slovak Superbrands Award 2020

V roku 2020 sa dm už po siedmykrát stala nositeľom ocenenia Slovak Superbrands Award v kategórii drogérie, ktoré udeľuje organizácia Superbrands Slovakia najlepším obchodným spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku a rozhodujú o ňom slovenskí spotrebitelia spolu s expertnou komisiou Brand Council.

Voľba spotrebiteľov - Najlepšia novinka 2020

Výrobky dm značiek dmBio, babylove a Balea – dmBio proteínové müsli, babylove vlhčené utierky 99 % vody a Balea tuhý šampón na vlasy Vanilla Sky – boli ocenené v 9. ročníku marketingového programu Voľba spotrebiteľov ako najlepšie novinky roku 2020 vo svojich kategóriách, a to müsli a cereálie a detská a vlasová kozmetika.

Najdôveryhodnejšie značky 2019

Už po štvrtýkrát si dm v ankete Najdôveryhodnejšie značky roku 2019 zvolili spotrebitelia za najdôveryhodnejšiu značku v kategórii drogérie. Reprezentatívna vzorka slovenských spotrebiteľov tento rok hodnotila 420 značiek v 46 kategóriách, ktoré boli zaradené do prieskumu hlavne na základe výsledkov predaja.

dTest

V dTeste, ktorý bol zverejnený v januári 2020 a zameriaval sa na kvalitu hygienických papierových vreckoviek, vyšli ako jeho víťaz s hodnotením DOBRE (76 %) vreckovky dm značky Soft & Sicher Classic.

Cena AIVD za prínos v téme Age Management

V októbri 2019 si dm prevzala Cenu Asociácie inštitúcií vzdelávania dospelých. Ocenenie dm získala v kategórii Age Management, ktorá bola udeľovaná vôbec po prvýkrát, za aktivity oddelenia dm Kultúra zdravia a zdravia v práci, a to konkrétne rozvojový program Zdravá firma, rozvojový program Univerzita osobného rozvoja a projekt psychologického poradenstva pre spolupracovníkov Záchranná sieť.

ZODPOVEDNÉ PODNIKANIE

Spolupráca dm s Centrom environmentálnej a etickej výchovy Živica

dm v rámci svojho konceptu zodpovedného podnikania spolupracuje už od roku 2013 s Centrom environmentálnej a etickej výchovy Živica. V rámci dlhodobej spolupráce podporovala niekoľko aktivít, ako napríklad projekty Mestské včely či Zelená škola.

Po úspechu prvého ročníka projektu Klíma nás spája sa ho dm v obchodnom roku 2019/20 rozhodla posunúť ďalej, a to zapojením obcí a samospráv. Podstatou aktivity uplynulého obchodného roka tak boli adaptačné opatrenia na zmenu klímy v 25 vybraných obciach, mestách alebo mestských častiach prostredníctvom ich praktickej realizácie. Spolu s obcami tak boli vytvorené modelové príklady lokálnych opatrení na zmenu klímy, ktoré mali zmierniť vplyvy zmeny klímy v ich okolí. Na realizáciu bola prerozdelená suma 67 370 eur, ktorú tvorila suma 39 370 eur z výzvy Giving Friday, 20 000 eur z Nadačného fondu a 8 000 eur z ostatných prostriedkov spoločnosti. Z dôvodu pandémie bola možnosť realizácie projektov predĺžená do novembra 2020. 

Ôsmy ročník podujatia ženský beh

Realizácia ôsmeho ročníka podujatia dm ženský beh, pôvodne plánovaného na september 2020, bola pre pandémiu presunutá, v prípade priaznivých podmienok sa uskutoční na jar 2021. Koncept zodpovedného podnikania je pre dm veľmi dôležitý, a aj z toho dôvodu organizuje v rámci ženského behu každoročne aj projekt dm šport zóna. V rámci neho doteraz zveľadila už sedem športovísk v Bratislave, na ktoré sa použili finančné prostriedky v celkovej výške 51 911 eur, vyzbierané zo štartovného, ako aj z dobrovoľných príspevkov po minulé roky. Slávnostné otvorenie siedmej dm šport zóny z príspevku z minulého roka sa konalo v decembri 2019.

Pomoc perinatologickým centrám

Vo februári 2020 dm v spolupráci  so spoločnosťou Procter and Gamble a s občianskym združením Malíček odštartovali prvý ročník nového projektu, ktorého cieľom bolo darovať všetkým perinatologickým centrám na Slovensku ročnú zásobu špeciálne vyvinutých plienok pre nedonosené bábätká. Touto formou bolo darovaných vyše 100 000 kusov plienok.

Životné prostredie

dm je spoločnosťou, ktorá sa neustále venuje riešeniam zameraným na životné prostredie aj v oblasti odpadového hospodárstva. Na centrále dm sa podarilo zrušiť odpadkové koše v kanceláriách a sústrediť ich výlučne do spoločných kuchyniek. V tomto roku sa na centrále dm rozhodlo pristúpiť k separovaniu bioodpadu, ktorý tvorí nemalé percento odpadu. Pôvodne bolo plánované s týmto cieľom zriadiť africký záhon, ale prax ukázala, že zloženie odpadu nie je na tento účel vhodné. Od myšlienky separovať bioodpad sa neupustilo a ku košom na separovaný odpad pribudla ešte jedna nádoba na bioodpad, ktorý od septembra 2020 pravidelne odváža zazmluvnená firma. 

Firemná filantropia

Nadačný fond dm drogerie markt v Nadácii Pontis

V roku 2013 spoločnosť dm drogerie markt založila vlastný nadačný fond, vedený v Nadácii Pontis. Z fondu sa v uplynulom obchodnom roku 2019/2020 podporil grantový program Chceme si pomáhať. Cieľom podpory programu je zlepšenie aktuálneho zdravotného stavu, sociálnej situácie alebo kvality života spolupracovníkov, prípadne ľudí z ich blízkeho okolia. Ľudí do programu odporúčajú spolupracovníci dm. V tomto obchodnom roku tak bolo podporených 14 žiadateľov celkovou sumou 12 785 eur. Taktiež boli podporené tri individuálne žiadosti v celkovej hodnote 3 500 eur. Z nadačného fondu boli opäť vyčlenené prostriedky v hodnote 5 000 eur aj na podporu Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis a 20 000 eur na realizáciu projektu Klíma nás spája v spolupráci s CEEV Živica.

Pomôžme deťom

Aj v roku 2020 pokračovala dm ďalším, v poradí už deviatym ročníkom projektu Pomôžme deťom, ktorý organizovala opäť v spolupráci so Slovenskou katolíckou charitou a s individuálnymi žiadateľmi, ktorých odporučili spolupracovníci spoločnosti dm. Každá rodina, ktorú dm podporila, získala ročnú zásobu plienok v podobe 32 kusov poukazov na odber plienok značky babylove, spolu v hodnote 62 768 eur.

dm prispieva do potravinovej banky

O spoločenskej zodpovednosti dm svedčí aj niekoľkoročné zapojenie sa do projektu sociálnych supermarketov zriadených Potravinovou bankou Slovenska, ktoré sú určené pre ľudí v hmotnej núdzi. V obchodnom roku 2019/2020 darovala dm na tento účel produkty v hodnote 38 500 eur, obdobným spôsobom pomohla aj organizácii Únia žien produktmi v hodnote 6 900 eur a produkty v hodnote 1 450 eur boli poskytnuté niekoľkým zvieracím útulkom v rámci celého Slovenska. 

Nefinančné dary

Celková hodnota poskytnutej pomoci vo forme nefinančných darov za uplynulý obchodný rok predstavovala 123 108 eur. Produkty v hodnote 62 768 eur boli odovzdané v rámci kampane Pomôžme deťom a produkty v hodnote 37 470 eur v rámci kampane dm {SPOLOČNE} Vianoce, keď dm obdarovala balíčkami s výrobkami značiek dm pre každodennú potrebu 5 000 ľudí v núdzi z rôznych zariadení. Zvyšné produkty v hodnote 22 870 eur dm venovala v rámci sponzorských aktivít individuálnym žiadateľom alebo organizáciám.  

Finančné dary

V obchodnom roku 2019/2020 darovala dm finančné prostriedky v hodnote 105 787 eur. Na projekt Klíma nás spája putovala celková suma 67 370 eur. Občianskemu združeniu Tuláčik darovala dm 17 kusov plastových paliet v hodnote 492 eur. Na dobré veci však prispela nielen spoločnosť, ale aj jej spolupracovníci, čo sa pravidelne zapájajú do finančnej zbierky, ktorá je venovaná do grantového programu Chceme si pomáhať. Z tohto grantu bolo v obchodnom roku 2019/2020 podporených 17 žiadostí spolupracovníkov v sume 16 285 eur. Z nadačného fondu boli vyčlenené prostriedky v hodnote 5 000 eur aj na podporu Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis. V rámci zbierky Deň narcisov dm venovala finančné prostriedky v hodnote 16 640 eur.

Deň narcisov špeciál

Posledný júlový deň prebehla vo všetkých dm na Slovensku zbierka Deň narcisov špeciál, organizovaná Ligou proti rakovine. Keďže sa každoročná charitatívna akcia určená na pomoc onkologickým pacientom nemohla pre pandémiu realizovať v plánovanom termíne a forme, Liga proti rakovine prišla s nápadom jej inovácie. Tradičný Deň narcisov bol tento rok oproti jeho minulým ročníkom netradičný. Aj v dm sa tak koncom júla konala zbierka vo všetkých jej predajniach, ako aj v rámci centrály a centrálneho skladu. Spolu sa vyzbieralo 25 380 eur, ktoré spolu s jednorazovým príspevkom 16 640 eur, v rámci ktorého dm venovala na zbierku 10 eur za každého svojho zamestnanca, poputovali organizátorovi. Celkovo tak dm prispela na podporu onkologických pacientov sumou 42 020 eur.

Giving Friday v dm

Posledný novembrový piatok mohli spraviť zákazníci dm svojím bežným nákupom čosi výnimočné – dm sa totiž rozhodla v rámci predvianočnej nákupnej horúčky, známej ako Black Friday, realizovať výzvu dm Giving Friday a venovať 5 % z celého obratu počas tohto dňa na dobročinné projekty iniciatívy dm {spoločne}. Tento rok tak spoločne so svojimi zákazníkmi pomohla so vzdelávaním a s financovaním adaptačných opatrení určených na zmenu klímy v rámci projektu Klíma nás spája. Akcia prebiehala vo všetkých krajinách dm s výnimkou Nemecka a Talianska. Na Slovensku sa na projekt dm {spoločne} podarilo vyzbierať 39 370 eur a celkovo, vo všetkých jedenástich zúčastnených krajinách, sumu takmer pol milióna eur. Celkový počet zákazníckých nákupov vo filiálkach a cez e-shop v tento deň dosiahol 70 002, čo je o takmer 24 % viac ako priemerný denný počet zákazníckych nákupov v dm.

Zber vrchnákov

dm aj naďalej pokračuje vo verejnej zbierke plastových vrchnákov. Je určená pre deti vo veku do 18 rokov, ktoré bojujú s nepriaznivou zdravotnou situáciou a potrebujú pomoc s cieľom zlepšiť svoj zdravotný stav.  Podpora je systematická a dlhodobá. V minulom obchodnom roku sa vyzbieralo 6 ton plastových vrchnákov v hodnote 2 217 eur. Za vyzbierané prostriedky budú uhradené rehabilitačné pobyty a terapie na zlepšenie zdravotného stavu Daniela V. 

dm AKO ATRAKTÍVNY ZAMESTNÁVATEĽ

Marketing pracovných miest

Slovensko bolo prvou dm krajinou, v ktorej sa spustil výberový proces cez novú aplikáciu, ktorá zaručuje transparentnosť vo výberovom procese, umožňuje uchádzať sa o voľné pozície naprieč dm krajinami a svoje žiadosti spravovať z jedného miesta. Spolu s aplikáciou bola vytvorená medzinárodná kariérna stránka www.dm-jobs.com. V máji 2020 boli v rámci zapojených krajín zjednotené vizuály pracovných pozícií a všetky voľné pracovné miesta sú uverejnené na www.dm-jobs.sk. Na kariérnu stránku sa dostanú záujemcovia aj priamo zo sekcie Práca a vzdelávanie z domovskej stránky www.mojadm.sk, ktorá je s ňou obsahovo prepojená.

Podporiť marketing pracovných pozícií sa dm rozhodla aj cez sociálnu sieť LinkedIn. Hoci sa momentálne pracuje na stratégii, už teraz môžu budúci záujemcovia o prácu v dm nazrieť za jej oponu aj cez túto sociálnu sieť.

V uplynulom roku sa dm zapojila aj do aktivít ako študentská konferencia Skills of the future a podujatie Networking night, zameraných na budúcich stážistov. Na viaceré rezorty prijala do tímov stážistov, ktorí sú zapájaní do dennodenného fungovania spoločnosti. Stážisti, ktorí v tomto roku ukončili štúdium, dostali od dm pracovnú ponuku a stali sa tak jej pevnou súčasťou. V rámci spolupráce so študentskou organizáciou LEAF v spoločnosti počas leta stážovali dvaja slovenskí študenti študujúci v zahraničí. 

Vzdelávanie spolupracovníkov v dm

dm ponúka rôzne interné a externé formy vzdelávania, a to buď prezenčnou, alebo online formou. Doteraz bol pomer prezenčnej a online formy 95 vs. 5 %. V súčasnosti však majú spolupracovníci už väčšiu možnosť výberu – môžu sa vzdelávať prezenčne a zároveň aj online, či už z domáceho, alebo pracovného prostredia. Prezenčná forma ponúka rôzne workshopy, dlhodobé vzdelávacie programy a školenia, online forma zas samoštúdium alebo účasť na webinároch.

Na samoštúdium majú spolupracovníci pripravené kurzy vo vzdelávacej celokoncernovej platforme dm Lernwelt. Vzdelávacie aktivity sú rozdelené na dva smery, a to Vzdelávacie aktivity ako základ pre výkon funkcie, ktoré sú úzko späté s náplňou práce spolupracovníka a sú súčasťou zapracovávania sa každého nového človeka na pozíciu, na ktorú do dm nastupuje, a Vzdelávacie aktivity ako podpora v kariérnych dráhach.

Benefity spolupracovníkom

Spolupracovníci dm v uplynulom obchodnom roku neprišli o žiaden z benefitov, naopak, vedenie dm sa snažilo nastaviť existujúce benefity tak, aby boli v období pandémie ešte väčším prínosom. Bola zintenzívnená komunikácia smerom k spolupracovníkom, v rámci ktorej boli vyzdvihované dostupné benefity s dôrazom na zvýšenie povedomia o benefitoch, ktoré prispievajú k fyzickému a duševnému zdraviu, ako napríklad dostupnejšia nadštandardná zdravotná starostlivosť v zariadeniach Pro Care, spoľahlivá podpora na telefóne aj čete Záchranná sieť, ktorá podáva pomocnú ruku pri riešení väčších i menších problémov. Takisto bol spolupracovníkom, ktorí pracujú v spoločnosti dlhšie ako 24 mesiacov, ponechaný benefit vo forme plnej výšky príspevku na rekreáciu, nezávisle od výšky úväzku, nad rámec zákona. Medzi najobľúbenejšie benefity dlhodobo patrí 13. a 14. plat, ktoré sú vyplácané  spoločne s mesačnou mzdou vo výplatných termínoch za máj a október. dm taktiež prispieva po ukončení skúšobnej lehoty svojim spolupracovníkom na doplnkové dôchodkové sporenie príspevkom 3 % z hrubej mzdy bez náhrad na základe uzatvorenej a predloženej zmluvy s príslušnou DDS. Aktuálne sú plánované zmeny v oblasti benefitov na ďalší kalendárny rok, pričom prioritou zostáva vyzdvihnúť dôležitosť work-life rovnováhy a fyzického zdravia, ako napríklad zdravšie formy stravovania či finančný príspevok na zakúpenie vitamínov.

Stratégia zdravia a zdravia v práci

Stratégia zdravia a zdravia v práci už štvrtý rok podporuje spolupracovníkov dm v zlepšovaní ich celostného zdravia a duševnej pohody. Jej cieľom je v dlhodobom časovom horizonte posilňovať fyzické, emočné, mentálne a duševné zdravie spolupracovníkov a zvyšovať pocit vlastnej zodpovednosti zaň.  

Spolupracovníkom dm je už dva roky k dispozícii bezplatná podporná aktivita Záchranná sieť, v rámci ktorej je im sedem dní v týždni, 15 hodín denne k dispozícii psychológ, a to prostredníctvom anonymného telefonického rozhovoru alebo chatu. Jeho úlohou je poskytnúť im pomocnú ruku, ak sa ocitli v ťažkej životnej situácii, ako napríklad psychické problémy, partnerské problémy či ťažkosti v rodine, ale aj v dnešnom náročnom období ovplyvnenom karanténnymi opatreniami z dôvodu pandémie. O tom, že ich práca je v poslednom období vystavená zvýšenému psychickému náporu, svedčí aj fakt, že od začiatku výskytu koronavírusu bol zo strany spolupracovníkov dm zaznamenaný približne 50-percentný nárast kontaktov Záchrannej siete. Na krízovú situáciu dm zareagovala aj navýšením počtu mimoriadnych živých prenosov na témy súvisiace s aktuálnou pandémiou. Záchranná sieť sa rozšírila aj o nový online formát – dm brunch. Ide o krátke školenia pre spolupracovníkov. Túto prednášku dopĺňa priestor na zodpovedanie diváckych otázok, ktorí ich môžu klásť prostredníctvom chatu Záchrannej siete. 

V septembri 2019 bolo ukončené druhé kolo rozvojového programu Zdravá firma, zameraného na podporu psychického aj fyzického zdravia. dm plynulo nadväzuje v poradí už tretím kolom programu so štartom v októbri 2020. Pri jeho tvorbe bola zohľadnená súčasná koronakríza a zameranie sa na prevenciu posttraumatickej stresovej poruchy. Cieľom programu je posilnenie nezdolnosti a vnútornej stability účastníkov, ako aj hlbšie zaoberanie sa osobnými témami. Zmeny v programe zahŕňajú nové témy workshopov, nové techniky s potenciálom vytvorenia silnej emocionálnej stopy i nové doplnkové virtuálne kurzy.

Ďalším plánom je opätovne ponúknuť spolupracovníkom dm možnosť zapojiť sa od marca 2021 aj do komplexného rozvojového programu Univerzita osobného rozvoja. Cieľom je nielen odovzdať účastníkom informácie o celostnom zdraví, ale zároveň naučiť študentov tieto znalosti používať vo svojom živote a takisto v neľahkom období poznačenom koronakrízou.  

Duálne vzdelávanie - vzdelávanie pre prácu v dm

V školskom roku 2020/2021 v  duálnom vzdelávaní v dm študuje 97 žiakov, pričom 25 z nich nastúpilo do prvého ročníka. Záujem žiakov deviatych ročníkov základných škôl bol až 2,5-krát vyšší, ako bola dm schopná v tomto školskom roku prijať, čo svedčí o pretrvávajúcom záujme mladých ľudí o štúdium a prácu v dm. Tohtoročnou novinkou je zaradenie online vzdelávania žiakov každého ročníka ako pevnej súčasti ich vzdelávacích aktivít na odbornom výcviku, ako aj spolupráca s novou školou, tentoraz v Michalovciach. Okrem tejto školy dnes dm spolupracuje s ďalšími 12 strednými odbornými školami v rámci celého Slovenska a s Obchodnou akadémiou na Račianskej ulici v Bratislave.

Minuloročnou novinkou boli štyri žiačky prvého ročníka z Obchodnej akadémie na Račianskej ulici v Bratislave, ktoré sa v systéme duálneho vzdelávania pripravujú na budúce povolanie v rezorte Financie a controlling. Aj v tomto školskom roku pokračuje dm v spolupráci s Obchodnou akadémiou, čoho výsledkom je ďalších šesť žiačok prvého ročníka, ktoré študujú v rezortoch Financie a controlling a Spolupracovník. K 1. septembru 2020 duálnym vzdelávaním sprevádza žiakov 134 spolupracovníkov, ktorí získali certifikát inštruktora. Osvedčením o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania disponuje 122 filiálok, centrála spoločnosti a logistické centrum v Senci. Žiaci odborného výcviku sú vzdelávaní priamo vo filiálkach a v centrále, kde prepájajú teóriu s praxou a rôznymi zaujímavými vzdelávacími aktivitami mimo školy a miesta odborného výcviku. V súčasnosti ide o dve formy vzdelávania žiakov, a to o prezenčné vzdelávacie aktivity, ktoré trvajú od
4 do 8 dní, a digitálne vzdelávanie.

Online vzdelávanie v systéme duálneho vzdelávania

Od školského roka 2020/2021 bolo online vzdelávanie žiakov odborného výcviku v dm zaradené do každého ročníka ako pevná súčasť ich vzdelávacích aktivít. Keďže dm nastavila proces a zadefinovala potrebné nástroje online vzdelávania už počas prvej vlny pandémie, bolo pre ňu v týchto dňoch možné nabehnúť na zintenzívnené online vzdelávanie prakticky takmer okamžite. To znamená, že od začiatku októbra 2020 majú žiaci namiesto praktickej výučby už len online vyučovanie a samoštúdium. Vzdelávanie, ktoré bolo možné presunúť do online formy, bolo adaptované tak, aby bolo žiakom zabezpečené riadne vyučovanie. Vzdelávanie je rozdelené na dve časti, a to samoštúdium a webináre. Pri výučbe sa dm riadi tematickými plánmi, ktoré sú zostavené v spolupráci so školami na rok dopredu. Na online výučbe, ktorá využíva aplikácie balíka MS Office v rámci vzdelávacej platformy dm Lernwelt a prebieha každý druhý týždeň namiesto praktického výcviku, sa aktívne podieľa tím troch zamestnancov dm, ktorí sa venujú vzdelávaniu žiakov odborného výcviku. V závislosti od témy sú do procesu zapájaní aj ďalší kolegovia ako odborníci z jednotlivých oddelení.

Náborová kampaň na duálne vzdelávanie s dm

Začiatkom októbra dm odštartovala s trúfalými sloganmi novú kampaň na duálne vzdelávanie. Slogany ako „Trúfaš si na prácu s najlepšími?“, „Trúfaš si odborne radiť zákazníkom v oblasti krásy, zdravia a výživy?“ a „Trúfaš si priniesť nové idey a baviť sa pri práci s počítačom?“ sú len niektoré z headlinov, ktorými chce vo svojej novej kampani nadchnúť mladých ľudí a motivovať ich na duálne štúdium s dm v školskom roku 2021/2022 v odboroch Obchodný pracovník, Obchodná akadémia a Predavač.

Kampaň bude trvať do konca marca 2021, pretože v apríli sa už žiaci musia rozhodnúť, kam si pošlú prihlášku na strednú školu. Komunikácia sa zameriava na dva smery, a to na rodičov, ako aj samotných žiakov deviatych ročníkov. Práve na komunikáciu s nimi a odkomunikovanie výhod duálu v jazyku mladých ľudí sa dm rozhodla pre spoluprácu s influencerom Oliverom Oswaldom.

Marginalizované skupiny v systéme duálneho vzdelávania

V školskom roku 2019/2020 bol rozbehnutý pilotný projekt v spolupráci s neziskovou organizáciou Človek v ohrození a komunitným centrom v Plaveckom Štvrtku s cieľom integrácie mladých Rómov z osady v Plaveckom Štvrtku do systému duálneho vzdelávania v odbore Predavač. Tento odbor bol vytvorený špeciálne pre nich, pretože pre tieto deti by bolo nesmierne ťažké až nemožné spraviť prijímacie pohovory na pozíciu Obchodný pracovník. Na začiatku prejavili záujem o štúdium piati žiaci, do projektu sa však zapojili len traja z nich. Aktuálne, v novom školskom roku, pokračujú v druhom ročníku v systéme vzdelávania s dm už len dve dievčatá. Odborný výcvik spomínaných dvoch študentiek prebieha vo filiálke na Vlasteneckom námestí v Bratislave. 

Vysokoškolské vzdelávanie

V akademickom roku 2020/2021 pokračuje 17 spolupracovníkov z centrálnych rezortov, prevádzky a centrálneho skladu v študijnom programe Ekonómia a manažment v obchode, ktorý bol pripravený v spolupráci s Masarykovou univerzitou v Brne. Je zameraný na zvýšenie kvalifikácie v oblasti ekonómie a manažmentu v retaili. Po tomto druhom ročníku bude študijný program ukončený certifikátom vydaným Masarykovou univerzitou v Brne. Každý absolvent bude môcť pokračovať v poslednom, treťom ročníku bakalárskeho štúdia, ktoré bude ukončené vysokoškolským diplomom a titulom Bc. 

Vzdelávanie pre prácu v dm - drogérista - poradca pre obchod, krásu, zdravie a domácnosť

Do druhého ročníka akreditovaného drogéristického vzdelávania sa v septembri 2019 zapojilo spolu 24 spolupracovníkov, z toho 22 z prevádzky a dvaja z centrály. Vzdelávanie bolo v marci 2020 z dôvodu pandémie prerušené. Po opätovnom spustení vzdelávania v školskom roku 2020/2021 pokračuje v jeho druhom ročníku spolu 16 spolupracovníkov. Vzdelávanie zabezpečuje získanie vedomostí z oblasti chémie, biológie, botaniky, tovaroznalectva, toxikológie, podnikového hospodárstva a marketingu. Program trvá rok, aktuálne 250 hodín, a spolupracovníci sa vzdelávajú tri dni do mesiaca. Otvorenie tretieho ročníka je plánované na školský rok 2021/2022 už so zvýšeným počtom hodín na 272.

Prvá obchodná predajňa pod vedením absolventov odborného výcviku

Koncom júna otvorila dm v obci Ľubotice v blízkosti Prešova svoju v poradí už 152. filiálku, ktorá je veľmi výnimočná. Ide o historicky prvú obchodnú predajňu pod vedením absolventov odborného výcviku, čo znamená, že jej kompletné personálne obsadenie, teda vedúca a tri spolupracovníčky, sú všetko žiačky odborného výcviku, s ktorými dm spolupracuje už od ich nástupu na strednú školu v roku 2012, ktorú vyštudovali s jej podporou. Ide tak nielen o historicky prvú filiálku dm, ktorú riadia len absolventi odborného výcviku, ale o prvú obchodnú prevádzku tohto druhu na Slovensku vôbec.

NOVINKY V OBLASTI EKOLÓGIE A UDRŽATEĽNÉHO ROZVOJA

Nové cenovky

V rámci dlhodobej stratégie podpory udržateľných produktov – certifikovanej prírodnej kozmetiky, eko drogérie a produktov biopotravín – sa dm kvôli lepšej orientácii zákazníkov rozhodla nasadiť nové cenovky. Pomocou pre zákazníkov sa tak od septembra tohto roka stali nové, zelené cenovky, pričom produkty prírodnej certifikovanej kozmetiky a produkty biopotravín majú navyše aj piktogram BIO. Spolu s týmito označeniami pribudli na regály dm aj cenovky označujúce produkty lokálnych slovenských výrobcov, ktoré sú označené slovenskou vlajkou. Orientáciu v sortimente potravín sa dm rozhodla uľahčiť aj zákazníkom s intoleranciami na laktózu a lepok, a to označeniami príslušnými piktogramami.

Zmena nastala aj pri komunikácii dlhodobej cenovej stratégie, pričom označenie „Vždy výhodne“ s informáciou o poslednom zvýšení predajnej ceny je k dispozícii na každej cenovke. Cieľom je komunikovať zákazníkom, že ich nákup v dm je a vždy bude výhodný. Dlhodobo atraktívne predajné ceny prispejú k budovaniu a podpore dôvery zákazníkov v značku dm.

Zmenami prešli aj cenovky označujúce novinky, ktoré označujú každý novozalistovaný produkt v trvaní 90 dní, ako i cenovky na dopredaj vylistovaných produktov, kde pribudla informácia o predchádzajúcej predajnej cene a farba cenovky sa zmenila z červenej na bielu. Novinkou sú aj cenovky s nápisom „Limitovaná edícia“, označujúce produkty, ktoré sú v sortimente dočasne, teda do vypredania zásob.

Do konca tohto kalendárneho roka nastane zmena aj pri cenovkách v sortimente dekoratívnej kozmetiky. dm bude postupne prechádzať na komunikáciu predajných cien prostredníctvom cenovkových pásov, ktoré by mali zjednodušiť a sprehľadniť orientáciu zákazníka pri predajných cenách v tomto segmente. 

Plniace stanice na pracie a čistiace prostriedky

Vyhodnotenie využívania plniacich staníc v porovnaní s minulým rokom nie je namieste, pretože koronakríza sa ich dotkla najmä v slabej návštevnosti nákupných centier, kde je umiestnená väčšina z nich. Pôvodne avizované rozšírenie o ďalších päť staníc bolo posunuté na jeseň 2020, ale vzhľadom na aktuálnu situáciu nemožno považovať ani tento termín za záväzný.

Nová ekologická viacúčelová taška Durabag

Od februára tohto roka je v ponuke tašiek dm novinka – ekologická viacúčelová taška Durabag, ktorá nahrádza pôvodné jednorazové plastové tašky. Je vyrobená z nového typu recyklovaného plastu, ktorý aj napriek tomu, že je drahší ako pôvodný „igelitový“, stále plní funkciu tašky v prípade neočakávaného nákupu alebo v prípade, ak si ju zákazník zabudne na nákup v dm priniesť. Obsahuje dvojitú vrstvu materiálu, preto je pevnejšia, a zároveň sa oproti jednorazovej plastovej taške dá opakovane použiť až tisíckrát. Taška Durabag disponuje pečaťou Modrý anjel (Blauer Engel), ktorá sa radí medzi najznámejšie nemecké certifikáty poukazujúce na šetrnosť výrobkov, ako aj procesu ich výroby k životnému prostrediu. Je stopercentne recyklovateľná a stojí 49 centov.

Podpora lokálnej produkcie

Stratégiu podpory lokálnych výrobcov kozmetiky dm tento rok ešte prehĺbila cestou rozšírenia priestoru pre výrobcov v sortimente pleťovej a telovej kozmetiky. Na pulty dm tak pribudli nové slovenské značky ako Mylo, Ťuli a Ťuli, Liqoil či značka dermokozmetiky Dr. Sandra. Výrazne bol rozšírený listing pri značkách Dulcia a Two, pri ktorých bol dolistovaný exkluzívny rad Dulcia s obsahom peptidov a sortiment Two bol zase rozšírený o produkty pleťových sér. Momentálne do ponuky dm prichádza napríklad aj pleťová kozmetika s obsahom makového mlieka slovenskej značky Bio-mek či funkčné mydlá s možnosťou použitia na celé telo od slovenského výrobcu Sapotheca z farmaceutického prostredia.

Výrobky pre domácnosť (pracie a čistiace prostriedky)

V sortimente prostriedkov do domácnosti hrala najmä v posledných mesiacoch hlavnú úlohu dezinfekcia. Súbežne však ostala aktuálna aj téma trvalej udržateľnosti. Viaceré komerčné značky, ako napríklad Finish či Somat, priniesli k svojim výrobkom zelené alternatívy. V ponuke e-shopu dm pribudla nová slovenská značka ekologických čistiacich prostriedkov Trend Bio a výrazne sa rozšírila ponuka výrobkov značky Ecover. Obrúsky z včelieho vosku boli pre veľký záujem zo strany zákazníkov rozšírené aj do kamenných predajní a sortiment sviečok bol doplnený o slovenské sójové výrobky značky  Botanica Slavica. V blízkom čase dm pripravuje uvedenie nového konceptu čistiacich prostriedkov pod hlavičkou dm značky.

Biokozmetika

V sortimente prírodnej kontrolovanej kozmetiky bola tento obchodný rok rozšírená ponuka o produkty estónskej značky  Natura Siberica, výrazne bol aktualizovaný sortiment značiek Salloos a Purity Vision a dm značka alverde rozšírila sortiment produktového radu Naturschön. Sortimentnú ponuku starostlivosti o tvár doplnili aj produkty luxusnej prírodnej kozmetiky značky Dr. Hauschka. Nemecký výrobca tejto kozmetiky svojimi produktmi zaujme všetkých, ktorí majú blízko k antropozofickej medicíne, zháňajú kvalitnú prírodnú kozmetiku za rozumné ceny a chcú vyskúšať účinky produktov biodynamického poľnohospodárstva.

Zubná hygiena

V ústnej hygiene sa dá pozorovať rovnaký trend ako v iných kategóriách, a to ten, že s udržateľnými výrobkami prichádzajú už aj tradiční komerční hráči, ktorí doposiaľ v ekologickom segmente zastúpenie nemali, ako napríklad značky Colgate, Signal či Vademecum. Tento sortiment bol rozšírený o značku Curasept, ktorej ústna voda a zubná pasta disponujú certifikátom Ecocert. Ponuku e-shopu dm posilnila značka SOFTdent so zubnými a s medzizubnými kefkami. Zubné kefky majú rukoväť z cédrového dreva a medzizubné kefky sú z biologicky odbúrateľného materiálu.  

Detský sortiment

Od februára bol sortiment dojčenskej mliečnej výživy rozšírený o anglickú značku Kendamil a sortiment mliečnych instantných nápojov pre deti od 3 rokov značkou Kendakids. Pod značkou Kendamil mamičky nájdu plnotučné mlieko bez palmového oleja, rybích olejov, sóje a geneticky modifikovaných surovín v konvenčnej a organickej kvalite. Plnotučné mlieko Kendamil ORGANIC v bio kvalite je superprémiové plnotučné mlieko z oblasti panenskej prírody anglického národného parku Lake District. V bio kvalite je aj päť druhov rozmanitých kaší, z ktorých sú dva druhy bezgluténové. 

V  e-shope dm v sekcii detská strava pribudlo celkovo 25 online exkluzívnych položiek francúzskej značky Good Gout. Detičky si môžu pochutnať na 12 rozmanitých originálnych zeleninových a mäsovo-zeleninových príkrmoch, ktoré sú v bio kvalite a na príprave ktorých sa podieľali michelinskí kuchári. Táto značka ponúka okrem iného i originálne kapsičky ako ovčí jogurt, rastlinné dezerty s kokosovým alebo mandľovým mliekom, jablko s gaštanom či jablko s figami. Ďalšou zaujímavou novinkou v detskom sortimente je francúzska značka Babybio v bio kvalite, z ktorej mamičky nájdu v predajniach tekuté mlieko v dvoch baleniach – 250 ml a 1 liter. Exkluzívne v  e-shope dm je v ponuke kozie mlieko v práškovej forme alebo chutné detské príkrmy, či už v skle, alebo v kapsičkách. V rámci detskej kozmetiky bolo portfólio rozšírené o tri položky známej značky Feel eco.

Výživa

Do sortimentu zdravej výživy bola zaradená značka zdravo s prírodnými šťavami bez použitia koncentrátov, bez dodatočného pridania vody, cukru, umelých farbív a príchutí, ako aj džemy a ajvary tejto značky. Kategória čokolád bola rozšírená o slovenskú značku Chopollen, ktorá spája kvalitnú čokoládu a tradíciu slovenského včelárstva, keď posyp týchto čokolád tvorí práve obnôžkový včelí peľ. Dva druhy nájdu zákazníci dm priamo v predajniach a dva druhy exkluzívne v  e-shope dm. Novinkou v e-shope je aj rad výrobkov Woman Line slovenskej značky Tekmar, ktorý zahŕňa dva druhy proteínových müsli a proteínové tyčinky v troch rôznych príchutiach. Do kategórie sladkých a slaných snackov bola zalistovaná nemecká značka Mogli. Ide o sušienky, krekry a tyčinky zo surovín z biologického a biodynamického poľnohospodárstva (Demeter kvalita). Značka Mogli tak svojou ponukou snackov pre malých aj veľkých podporuje udržateľnú formu poľnohospodárstva. 

dm ponúka svojim zákazníkom aj alternatívu energetického nápoja značky acáo v bio kvalite, a to s dvomi príchuťami. Vegánske bio energetické nápoje sú nízkokalorické, bezgluténové, s obsahom ovocných štiav a kofeínu z guarany. V rámci sortimentu zameraného na redukčnú diétu a výživu pre športovcov boli zalistované dve príchute vegánskeho diétneho nápoja v prášku značky nupo, ďalšia príchuť vegánskeho bielkovinového prášku privátnej značky Sportness a proteínové tyčinky slovenskej značky fit4you, z ktorých jedna je vegánska.

Dekoratívna kozmetika

Uplynulý hospodársky rok sa niesol v duchu výrazných zmien v ponuke značiek dekoratívnej kozmetiky. Mimoriadne obľúbená značka Catrice získala rozšírením umiestnenia z jedného na dva metre priestor na zaradenie noviniek. V rámci tohto rozšírenia bol zákazníkom ponúknutý aj výnimočný rad produktov Clean ID, určený ženám, ktoré hovoria „nie“ obsahu pridaných silikónov, parabénov, minerálnych olejov, polyetylénglykolu (PEG), mikroplastov a gluténu. Exkluzívne v dm je rozšírená aj ponuka výrobkov značky L´Oréal, kde si okrem iného prídu na svoje aj ženy v zrelom veku, ktorých potrebám je špeciálne navrhnutý produktový rad L´Oréal Age Perfect. V kategórii lakov a starostlivosti o nechty vytvorila dm unikátnu ponuku uvedením značky essie a rozšírením portfólia značky Orly.

NOVINKY V SORTIMENTE ZNAČIEK dm A EXKLUZÍVNYCH ZNAČIEK

Ekológia a udržateľnosť

V rámci vlastného sortimentu sa bude dm aj naďalej aktívne venovať témam trvalo udržateľného rozvoja, aby svojim zákazníkom dokázala ponúknuť produkty, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Ekologickejšie možnosti bude preverovať vo všetkých oblastiach „kolobehu života“ svojich výrobkov, počnúc obalovými materiálmi produktov cez zložky produktov, využitie potenciálov v rámci spolupráce s dodávateľmi až po ponúkané služby. V budúcom obchodnom roku sa plánuje venovať ťažiskovým témam, akými sú redukcia obalových materiálov, najmä plastov, recyklovateľnosť používaných materiálov, nasadenie obalov s vysokým podielom recyklátov tam, kde je použitie plastov nevyhnutné, redukcia nasadenia syntetických polymérov a podpora biopoľnohospodárstva a biodiverzity.   

Čo sa týka obalových materiálov, dm sa zameriava na dôsledný výber nasadeného materiálu zohľadnením celkovej ekologickej bilancie použitej suroviny, zároveň sa snaží redukovať množstvo obalového materiálu a v maximálnej možnej miere nasadzovať recyklované materiály.

Ďalším zámerom v tejto oblasti je zvyšovanie recyklovateľnosti použitých obalových materiálov s cieľom zabezpečiť čo možno najvyššiu mieru recyklovateľnosti obalov na porovnateľný materiál. Informácie k využitiu recyklovaných materiálov, respektíve recyklovateľnosti obalov nájdu zákazníci aj na obaloch výrobkov dm. Zameriava sa aj na zloženie výrobkov dm s cieľom zvýšiť biologickú odbúrateľnosť predovšetkým zmývateľných produktov.

Na obaly vybraných výrobkov značky dm začne postupne pribúdať logo Klimaneutral. Bude označovať výrobky, pri ktorých dôjde k dodatočnej kompenzácii ich uhlíkovej stopy. Pri výbere produktov, ktoré ponesú toto označenie, sa dm zameria na produkty spĺňajúce aspekty trvalej udržateľnosti, a to obsah bio surovín a recyklovaných materiálov, výrobky neobsahujúce mikroplasty a vo vode rozpustné syntetické polyméry, aby boli obaly výrobkov šetrné k životnému prostrediu, ako aj na redukciu obalového materiálu.

dm Nemecko v rámci tohto zámeru spolupracuje s externým poskytovateľom služieb, takzvaným  „climate“ partnerom, ktorý zmeria klimatickú bilanciu produktu. V rámci kompenzácie emisií CO, ktoré vznikli v priebehu výrobného procesu výrobku, bude podporený projekt na ochranu klímy, konkrétne projekt podpory dažďového pralesa v Brazílii. Výrobky, ktoré dm označí takýmto logom, pribudnú do sortimentu už začiatkom roka 2021. Ešte predtým však toto logo pribudne na výrobky dm exkluzívnej značky МОЙ. 

V priebehu uplynulého obchodného roka sa v rámci produktov značky dm začala používať odnímateľná „sleeve etiketa“, ktorá uľahčuje recykláciu, nakoľko je vďaka nej možné obaly rýchlejšie a jednoduchšie recyklovať. Výrobky s odnímateľnými etiketami nájdu zákazníci v portfóliu značiek Balea, Visiomax, Saubär a Langhaarmädchen. V rámci značky Denkmit sa podarilo vylepšiť techniku zloženia vlhčených utierok na dlážku, vďaka čomu došlo k zmenšeniu obalu a úspore 20 % plastového obalu. V rámci sortimentu prémiových plienok babylove v Jumbo balení sa začala využívať fólia pozostávajúca z 30 % z recyklovaného materiálu. Rad Denkmit nature bol rozšírený o dva produkty, konkrétne sypké pracie prášky na farebnú a bielu bielizeň. Aj produktový rad Jessa nature sa teší z nového prírastku v podobe tampónov zo 100 % bio bavlny a dámskych hygienických vložiek s vrchnou vrstvou zo stopercentne certifikovanej bio bavlny. Značka Profissimo obohatila rad nature o mikrofázovú a bavlnenú utierku a sieťku na ovocie a zeleninu.

Na obaly výrobkov dm značiek postupne pribúda logo Ohne mikroplastik (bez mikroplastov), pričom zloženie všetkých zmývateľných výrobkov dm je bez obsahu mikroplastov už od roku 2014. Aj v budúcom obchodnom roku bude dm v označovaní výrobkov týmto logom pokračovať. 

dmBio

Certifikovaná značka biopotravín dmBio rozširovala v priebehu roka sortiment o koreniny, napríklad karí korenie, kurkumu či mletú škoricu. Rozšírila sa aj ponuka múk tejto privátnej značky, a to listingom cícerovej a ľanovej múky. Pribudli aj zmesi na pečenie lievancov a cisárskeho trhanca. K už zalistovaným vegánskym alternatívam jogurtov pribudla v auguste tohto roka ďalšia príchuť. Ponuka kešu a kokosového dezertu tak bola doplnená o ovsený dezert.

Už štandardne realizovala značka dmBio počas roka rôzne obľúbené limitované edície. Patril k nim vianočný sortiment vrátane vianočného pečiva či adventných kalendárov, veľkonočný sortiment, v lete ponuka vegánskych produktov na grilovanie, rôzne druhy nátierok či omáčok a v septembri produkty na pečenie, ktoré zahŕňali zmesi na pečenie chleba, žemlí, vaflí, müsli tyčiniek alebo sušienok.  

babylove 

Značka babylove prechádzala v uplynulom obchodnom roku relaunchom, ktorého cieľom bolo posilnenie kompetencie a inovatívnosti a zároveň zachovanie laskyplného a detského vyžarovania značky. Dôležitým aspektom relaunchu bola aj téma trvalej udržateľnosti, ktorú zohľadňuje dm vo všetkých fázach vývoja svojich produktov. V rámci sortimentu starostlivosti o pokožku boli prepracované receptúry takmer všetkých výrobkov a zároveň boli produkty rozdelené do dvoch sérií – sensitive a ultra sensitive. V rámci detských príkrmov v skle pribudla na obaly informácia o tom, že produkty sú bez pridanej soli a cukru. Zákazníci sa môžu tešiť na nové snacky, ako napríklad Bio špaldovo-ovsené keksíky s malinami alebo Bio špaldové tyčinky. V rámci sortimentu nápojov je novinka v podobe feniklového čaju s jablkovou šťavou. 

Balea

Obľúbená dm značka Balea oslavovala v uplynulom obchodnom roku svoje 25. narodeniny. Pri tejto príležitosti dm pre svojich zákazníkov pripravila jedinečnú limitovanú edíciu produktov inšpirovaných jarmokom, ktorá bola v ponuke počas leta. V portfóliu dm značky Balea sa v uplynulom obchodnom roku po prvýkrát objavili tuhé produkty v podobe šampónov a kondicionérov v dvoch podmanivých vôňach „lovely rose“ a „vanilla sky“. Sortiment tuhých produktov dopĺňa tuhé sprchovacie mydlo a už čoskoro sa na pultoch predajní objaví aj tuhé telové maslo s vôňou ruže a granátového jablka. V rámci starostlivosti o pleť dm potešila svojich zákazníkov novou sériou produktov s obsahom vitamínu C, ktorá zahŕňa sérum, koncentrát, dvojfázovú pleťovú masku a krém proti pigmentovým škvrnám.

Mivolis

V rámci relaunchu 1.0 dochádzalo od apríla 2019 k postupnej zmene pôvodného názvu DAS gesunde PLUS na Mivolis. V prvej fáze si všetky výrobky ponechali obe logá a v uplynulom obchodnom roku výrobky postupne prechádzali úplnou zmenou loga len na značku Mivolis. Do sortimentu značky Mivolis bol nalistovaný nový produkt s označením „nature“. Kapsuly Mivolis nature Active Power sú výživovým doplnkom s vitamínmi B z klíčkov quinoy, so zázvorom, s citrónovou trávou, guaranou a so ženšenom. Mivolis nature kombinuje výživné látky z čisto prírodných zdrojov, a to bez obsahu akýchkoľvek živočíšnych zložiek. Ďalšou novinkou zaradenou do sortimentu sú tablety Mivolis Imunita & Energia Duo Efekt – výživový doplnok s vitamínmi, so zinkom a s kofeínom.

SEINZ.

V uplynulom obchodnom roku bolo portfólio produktov značky SEINZ. rozšírené o pánske toaletné vody a vody po holení v troch skvelých vôňach Classic, Sport a Intense. Značka SEINZ. predajom každého jedného produktu finančne podporuje organizáciu Plastic Bank. Cieľom tejto organizácie je redukovať zaťaženie životného prostredia plastmi, ktoré končia v mori. 

alverde

V bio sortimente dm značky alverde sa objavil nový „Anti-Aging“ rad starostlivosti o zrelú pleť s extraktom z granátového jablka, ktorá zahŕňa denný, nočný a očný krém proti vráskam a taktiež pleťové sérum. Rozšíril sa aj sortiment tuhých produktov, pri ktorom sa okrem tuhých šampónov môžu zákazníci tešiť aj na tuhé kondicionéry a telové maslá. Nezabudlo sa ani na pánov, ktorí si v rámci značky alverde MEN nájdu v ponuke tuhé sprchovacie mydlo Rough Nature 4 v 1 na telo, vlasy, tvár a bradu s príjemnou vôňou cédrového dreva.

Najmenší zákazníci sa môžu tešiť na nový rad alverde baby Bio s obsahom nechtíka lekárskeho, ktorý bude zahŕňať baby ošetrujúci krém na tvár a telo, baby krém proti zapareninám a baby umývaciu emulziu & šampón, ktoré sa na pultoch predajní objavia už na jeseň. V budúcom obchodnom roku sa môžu zákazníci tešiť na vynovený dizajn výrobkov značky alverde, pretože značka bude prechádzať relaunchom, ktorý sa bude niesť v duchu Artifeel, spájajúceho v sebe dizajn, zameranie na detail a prvky umeleckého štýlu. 

PLÁNOVANÉ AKTIVITY NA OBCHODNÝ ROK 2020/2021

Investície 2020/2021

Na Slovensku plánuje dm v obchodnom roku 2020/2021 investície vo výške približne 11 miliónov eur, z čoho najväčšia časť – takmer 8 miliónov – bude určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií je vyčlenených 886 800 eur, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 360 000 eur a do centrálneho skladu plánuje slovenská pobočka dm drogerie markt investovať 630 000 eur. 

Technické novinky 2020/2021

V budúcom obchodnom roku plánuje dm v rámci zabezpečenia spoľahlivosti a bezpečnosti výmenu niektorých významných komponentov IT vybavenia, a to predovšetkým vo filiálkach, ale aj v rámci centrálnych systémov. Zároveň pristupuje k zmene manažmentu koncových zariadení, ktorá umožní z jedného miesta flexibilne riadiť všetky koncové zariadenia, či už mobily, alebo notebooky. Tento krok prinesie používateľom jednoduchšie prepojenie s cloudovými či webovými službami. 

Centrálny sklad a logistika 2020/2021

Aj v nadchádzajúcom roku plánuje dm pokračovať v zlepšovaní ergonómie pre spolupracovníkov zavedením kolieskových polpaliet od firmy SSI Schäfer do prevádzky. Tieto kolieskové palety výrazne zvýšia komfort spolupracovníkom na prevádzke pri vykladaní tovaru, čím sa odbúra náročná manipulácia s ťažkými boxmi.   

Keďže sa nároky na moderné vybavenie skladov neustále zvyšujú, aj dm intenzívne pracuje s myšlienkou nasadenia automatizácie. V tejto téme bude klásť dôraz najmä na efektivitu daného riešenia vo výhľade niekoľkých rokov. Aj z dôvodov automatizácie skladových procesov, hlavne jej ekonomického a efektívneho nasadenia v blízkej budúcnosti, sa v koncerne zaoberá myšlienkou cezhraničného zásobovania filiálok. Očakáva od toho hlavne zefektívnenie procesov a rýchlejšiu návratnosť takej veľkej investície, akou automatizácia skladu je. Aktuálne sú v koncerne rozpracované štyri prípady cezhraničného zásobovania filiálok, ktoré sú riešené projektom na medzinárodnej úrovni.