Detská reč – prvé zvuky, prvé slová
Je to celkom logické: Čím viac a podrobnejšie sa s bábätkom rozprávate alebo mu čítate, tým lepšie je to pre jeho rozvoj jazyka a slovnej zásoby. Avšak aj takzvaná detská reč má svoje opodstatnenie a dokonca dôležitú funkciu pre jazykový rozvoj dieťaťa. Tu sa dozviete, čo znamenajú výrazy ako „tutu“, „heia“ a „nam-nam“.

dm drogerie markt
Čas načítania 5 min.
•
8.4.2025

Čo je detská reč?
Detská reč má rôzne významy v závislosti od kontextu. Na jednej strane sa tým myslia zvuky, ktoré dieťa „hovorí“ v súlade so svojím vývojovým stupňom. Okrem toho sa tento pojem vzťahuje na špeciálnu formu reči, ktorú mnohí dospelí intuitívne používajú voči deťom.
Detská reč u bábätka
Kým už predtým vydávalo vokálne zvuky, bábätko začína približne v pol roku spájať jednotlivé zvuky do reťazcov. Začína ich zdvojovať a vytvárať z nich slabiky – zatiaľ ešte bez „významu“. Počúva pritom svoj vlastný hlas a hlasy vo svojom okolí a učí sa pozorovaním a napodobňovaním pohybov úst osôb, ktoré sú mu blízke, spájať zvukové kombinácie s významom. Keď sú vyslovené prvé zmysluplné slová, rozvoj reči prebieha veľmi rýchlo.
Jazykový rozvoj u bábätka a malého dieťaťa
Skrátene povedané, učenie sa hovoriť u bábätka prebieha v nasledujúcich etapách:
- Od 6. mesiaca: Približne v pol roku začína bábätko okrem impulzívnych zvukových prejavov (krik, smiech) artikulovať jednoduché, vokálne slabiky. Tieto sa nakoniec kombinujú a radia do slabík.
- Od 12. mesiaca: V slovníku bábätka sa objavujú prvé skutočné slová – najprv jednoduché, dôležité pojmy ako „mama“ alebo „tata“. Dieťa reaguje na svoje meno a chápe jednoduché pokyny.
- Od 18. mesiaca: Aktívny slovník rastie a mal by obsahovať približne desať až dvadsať slov. Dieťa dokáže pomenovať známe veci a rozumieť jednoduchým vyjadreniam a úlohám.
- Od 24. mesiaca: V druhom roku života sa dieťa označuje vlastným menom a začína tvoriť jednoduché vety s dvoma až tromi slovami a záporom. Zároveň sa slovník v tomto čase rýchlo rozširuje z 50 na približne 200 aktívne používaných slov.
- Od 30. mesiaca: Malé dieťa začína používať zámená („ja“, „ty“, „moje“). Slovník narastá na približne 500 slov. Gramatika sa stáva zložitejšou, ale nie vždy je „správna“.
- Od 36. mesiaca: Vety sa stávajú dlhšími, zložitejšími a zohľadňujú napríklad rôzne časové formy, jednotné a množné čísla a predložky. Okrem toho dieťa teraz dokáže súvislo rozprávať malé príbehy. Aj artikulácia sa postupne zlepšuje. Dieťa tiež začína klásť otázky – začína sa u rodičov známa fáza „Prečo?“.
Medzi štvrtým rokom života a nástupom do školy si dieťa zvyšuje svoj aktívny slovník z pôvodných približne 2 000 na asi 5 000 slov. Dokáže verbálne priradiť abstraktné pojmy ako čísla a farby a rozprávať dlhšie príbehy.
Čo robiť pri poruchách jazykového rozvoja?
Dôležité vedieť: Vyššie uvedený zoznam poskytuje len hrubú orientáciu. U niektorých detí sa jazyk vyvíja výrazne rýchlejšie, u iných sú oneskorenia, malé kroky späť a nárazové dobiehanie – všetko je úplne normálne. Napriek tomu by ste mali, ak si všimnete výrazné odchýlky v jazykovom rozvoji dieťaťa, nechať možné príčiny vyšetriť v detskej alebo logopedickej ambulancii. Oneskorené rozprávanie alebo ťažko zrozumiteľná výslovnosť môže byť napríklad organického pôvodu, napríklad v dôsledku neodhalenej poruchy sluchu.
Prečo dospelí hovoria detskou rečou?
Dospelí majú tendenciu pri rozhovore s bábätkami prechádzať na tzv. „detskú reč“. Pre túto reč je typické výrazné zjednodušenie gramatiky a slovnej zásoby. Bez ohľadu na materinský jazyk sú pre detskú reč dospelých charakteristické nasledujúce znaky:
- zvýšená výška tónu
- opakovanie dôležitých obsahov
- pomalšie tempo reči
- zmenená melodika reči
- krátke, jednoduché vety
- používanie zdrobnenín
- „slovíčka“ detskej reči (napríklad „hav-hav“ namiesto pes a „tút-tút“ namiesto auto)
Vďaka odlišnej melodike sa „detská reč“ odlišuje od bežnej komunikácie, napríklad keď v prítomnosti bábätka hovoríte s dospelým. To dáva detskej reči signálny efekt, ktorý priťahuje pozornosť dieťaťa. Dieťa na to reaguje tým, že si brble a tým trénuje svoj hlas. Keď dospelí odpovedajú podobným spôsobom, začínajú sa rozvíjať prvé „rozhovory“.
Škodí detská reč rozvoju reči dieťaťa?
Detská reč v „dialógu“ s dojčaťom a malým dieťaťom má dôležitú komunikačnú funkciu. Prebúdza záujem a zamestnáva dieťa, čím poskytuje ideálny vstup do učenia sa hovoriť. Avšak popri tom by nemalo chýbať podporovanie skutočného jazyka. Akonáhle dieťa začne hovoriť prvé vlastné slová, je čas postupne opúšťať detskú reč.
Podpora jazykového rozvoja po detskej reči
Deti, s ktorými sa denne veľa a v celých vetách rozpráva, majú jasné výhody pri rozvoji vlastného jazyka a inteligencie. Využívajte príležitosti v každodennom živote, napríklad tým, že komentujete činnosti, učíte dieťa nové slová pre neznáme veci alebo zachytávate jeho vyjadrenia a (prípadne opravené) opakujete. Čítanie nahlas, rozprávanie príbehov a spievanie sú ďalšie dôležité príspevky, ktorými môžete dieťaťu otvoriť prístup k jazyku. Výborne sa hodia aj veku primerané obrázkové knihy, pomocou ktorých môžu malí pomenovávať veci.
FAQ
Čo je to detská reč?
Čo je to detská reč?
Pojem „detská reč“ sa na jednej strane vzťahuje na zvuky bábätka, ktorými (popri neverbálnych gestách, očných kontaktoch a podobne) komunikuje so svojím okolím. Na druhej strane označuje zjednodušenú formu jazyka so zmenenou tóninou a melódiou viet, ktorú dospelí používajú voči bábätkám a malým deťom.
Kedy začínajú deti používať detskú reč?
Kedy začínajú deti používať detskú reč?
Približne v šiestich mesiacoch začínajú bábätká vydávať zvuky, ktoré sa považujú za predstupeň vedomého rozvoja reči. V tomto období je v popredí napodobňovanie pohybov úst pre artikuláciu. Prvé „skutočné“ slová, ktoré majú konkrétny význam, začína dieťa vyslovovať ku koncu prvého roku života.
Aké detské zvuky poznáme?
Aké detské zvuky poznáme?
Austrálčanka Priscilla Dunstan v rámci štúdie identifikovala päť typických „detských zvukov“, ktoré deti používajú na komunikáciu ešte predtým, než začnú používať skutočný jazyk. Podľa tejto štúdie znamená:
- „neh“ (s výrazne zdôrazneným „n“) hlad
- „eair“ bolesť
- „auh“ únavu
- „heh“ nepohodlie
- stlačené znejúce „eh“ signalizuje potrebu odgrgnutia
Koniec zoznamu